10 råd for å redusere snorking

Snorking er ikke uvanlig, og ses oftere hos menn og hos eldre. For å redusere snorking er det flere råd som kan hjelpe.

SNORKING: Snorking kan være et betydelig problem både for den som snorker og den som sover sammen med en som snorker. Foto: Pearl PhotoPix / Shutterstock / NTB
SNORKING: Snorking kan være et betydelig problem både for den som snorker og den som sover sammen med en som snorker. Foto: Pearl PhotoPix / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Snorking

Snorking er vibrasjonslyden man hører når luft man puster inn passerer bløtvevet bak i halsen mens man sover, og dette bløtvevet vibrerer. Når man sover slapper musklene bak i halsen, ganen og tungen mer av, noe som kan føre til at luftveiene blir trangere. Jo trangere det er, jo høyere er ofte vibrasjonslyden som blir produsert.

Årsakene til snorking kan være mange. For eksempel kan anatomien bak i svelget hos den enkelte ha betydning, samt inntak av alkohol, røyk, allergier og forkjølelser (1).

De fleste snorker i ny og ne, men for noen kan snorking være et kronisk problem. Ved langvarige problemer som trøtthet på dagtid, pustestans på nattetid, nattlige oppvåkninger, hodepine om morgenen og konsentrasjonsvansker, bør man kontakte lege for utredning. Sover man sammen med noen, kan det være at de har observert at man har pustestopp på nattetid. Det vil da være viktig å utelukke søvnapné, som er en tilstand hvor man snorker og har pustestopp på natten. Denne tilstanden kan føre til komplikasjoner og er derfor viktig å behandle. (2,3).

Her er 10 råd du selv kan forsøke for å redusere snorking.

1. Forsøke å gå ned i vekt om man er overvektig

Er man overvektig, kan det være at man har ekstra bløtvev i halsområdet som kan bidra til trangere luftvei og snorking på natten (1).

2. Forsøke å sove på siden fremfor på ryggen

Sover man på ryggen, kan tungen falle noe bakover i munnen og potensielt bidra til at det blir trangere bak i halsen. Dette kan føre til mer snorking (1).

3. Heve hodeenden

Å heve hodeenden av sengen kan redusere snorking (1).

NESETETTHET: Er man tett i nesen puster man mer med munnen, som kan føre til snorking. Foto: EHStockphoto / Shutterstock / NTB
NESETETTHET: Er man tett i nesen puster man mer med munnen, som kan føre til snorking. Foto: EHStockphoto / Shutterstock / NTB Vis mer

4. Unngå alkohol før sengetid

Alkohol kan gjøre at musklene i svelget slapper mer av, og med det bidra til forverring av snorking (1).

5. Om mulig, unngå sovemedisin

Sovemedisiner kan av samme årsak som alkohol bidra til at musklene i halsen slapper mer av og dermed føre til mer snorking (1).

6. Røykeslutt

Røyking fører oftere til at man blir tett i nesen, som kan føre til at man snorker mer (1,4).

7. Prioritere å få nok søvn

Søvnmangel kan føre til at man sover tungt når man først får søvn, og tung søvn kan forverre snorking. (1,4).

8. Behandle nesetetthet og allergi

Er man tett i nesen, vil man puste mer gjennom munnen. Dette kan føre til at man snorker lettere. Er man forkjølet eller allergisk kan det være nyttig å bruke nesespray i en kort periode (1).

LES OGSÅ: Tett nese – hva kan årsaken være?

9. Bittskinne

Å bruke tilpasset bittskinne på natten kan bidra til at tungen kommer lenger frem og med det bidra til mer åpen luftvei (2).

10. Tunge- og ganeøvelser

Forsøke daglige tunge- og ganeøvelser for å styrke musklene i dette området (4,5).

SNORKING HOS BARN: Den vanligste årsaken til snorking hos barn er forstørrede mandler (adenotonsillær hypertrofi). I noen tilfeller kan det være aktuelt med kirurgi (5). Foto: Karan Bunjean / Shutterstock / NTB
SNORKING HOS BARN: Den vanligste årsaken til snorking hos barn er forstørrede mandler (adenotonsillær hypertrofi). I noen tilfeller kan det være aktuelt med kirurgi (5). Foto: Karan Bunjean / Shutterstock / NTB Vis mer

Kirurgi

Hos noen kan forstørrede mandler eller skjev neseskillevegg være årsaken til snorking. Dette kan man utrede i samråd med lege, og i noen tilfeller kan kirurgi være aktuelt.

LES OGSÅ: Fjerne halsmandlene

Kilder:

  1. Mayo Clinic, Snoring
  2. Lommelegen, Snorking
  3. Lommelegen, Søvnapné
  4. Apotek1, Snorking
  5. BMJ Best Practice, Snoring

Kilder sist hentet 15.12.21

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer