image: Muskelsmerter tre uker etter koronavaksine. Bivirkning?

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Muskelsmerter tre uker etter koronavaksine. Bivirkning?

Spørsmål

Hei, Jeg er vaksinert 2 ganger med Pfizer Covid vaksine. Første gang i mars og da merket jeg ingen bivirkninger. Etter dose to 26.april merket jeg litt mer, og nå har jeg symptomer med smerter i munnhulen og musklene (særlig beina), men jeg har ikke feber.

Kan dette skyldes coronavaksinen? Hvor lenge kan slike reaksjoner etter vaksine vare?

Min mann som ble vaksinert samtidig som meg, har de samme plagene.

Kvinne 81
Svar

Hei.

Det er ikke vanlig med bivirkninger i hele tre uker etter vaksinen. Det vanlige er at det forsvinner i løpet av noen dager. Muskelsmerter er en ikke uvanlig bivirkning, generelt sett, men smerter i munnhulen som bivirkning har jeg ikke hørt om eller lest om.

Men det kan allikevel ikke utelukkes at det er litt ekstra langvarige bivirkninger dere har. Isåfall vil det uansett forsvinne etterhvert. Men siden dette med smerter i munnhulen ikke er en vanlig bivirkning, så kan det nok være at du bør oppsøke fastlegen din for en vurdering av om det kan skyldes noe annet. Det at du har relativt høy alder taler for å ha lav terskel for å oppsøke lege om man er i tvil, og spesielt om dette mot formodning nå ikke skulle begynne å avta etterhvert.

Ha det bra.

Illustrasjonsfoto øverst: Maria Kaminska / Shutterstock / NTB