Lave verdier av hvite blodlegemer

Spørsmål

Jeg er en veldig bekymret bestemor. Gjelder gutt 11år som har for lave hvite blodverdier uten at det foreløpig er funnet årsak. Det "kalles" infeksjon.
Mitt spørsmål er som ingen vil høre på: Han går på astmamedisin (kan ikke navnet på den), men han blir veldig hes og må kremte veldig mye. Hatt veldig lenge. Lenge før det ble oppdaget dette med blodet, var ha hos halsspesialiast. De sier at dette skyldes medisinene han tar. Da lurer jeg på om disse medisinene kan ha noen påvirkning på blodverdier i.o.m at han har noe i halsen hele tiden? Han har også nå hatt forkjølelse/influensa?
Kan du svare bare på om medisinene kan ha noen påvirkning?
Hilsen bekymret bestemor

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Hadde du hatt navnet på medisinen, kunne jeg ha gitt deg et eksakt svar på om medisinen kan forårsake lave verdier av hvite blodceller. Det har du dessverre ikke, og da blir det verre å gi deg et skråsikkert svar. Jeg har sjekket for enkelte av de vanligst benyttede astmamedisiner, og ikke funnet noen som gir slike bivirkninger, men det er jo ikke sikkert det er en av disse han bruker. Generelt sett så har jeg ikke noen tro på at det er årsaken, dog.
Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor "ingen" vil høre på ditt gode spørsmål, om medisinbruk kan være årsaken. Det med å tenke på bivirkninger av medisiner som årsak til uklare symptomer, er noe en alltid skal tenke på, ikke minst som pasientens lege. Det er mao. et fornuftig spørsmål å stille, generelt sett.

Det at han blir hes og må kremte mye som følge av astmamedisinen, tyder på at det er en medisin han inhalerer. Det er isåfall en helt vanlig og ufarlig bivirkning ved slike medisiner, og det behøver du derfor ikke å bekymre deg for. Det er kun en lokal irritasjon.
Der er heller ingen mulig sammenheng mellom denne kremtingen/hesheten hans og hans lave verdier av hvite blodceller, slik du lurte på.

Et eller annet må forøvrig ha blitt misforstått i kommunikasjonen et eller annet sted, når du har fått forståelsen av at man tenker at hans lave verdier av hvite blodceller skyldes infeksjon.
Infeksjon gir nemlig det motsatte: Forhøyede nivåer av hvite blodceller. Så infeksjon kan ikke være årsaken, heller ikke hans evt forkjølelse/influensa nå.

Jeg synes du skal få hans foreldre til å be fastlegen følge opp og utrede ham for disse lave verdiene, men i utgangspunktet så er det veldig vanskelig å tenke seg noe annet enn at en fornuftig og ansvarlig lege ikke gjør det på eget initiativ, spesielt hos et barn.
Du skriver jo også "uten at det foreløpig er funnet noen årsak", og det mener jeg høres ut som at dette er noe man utreder ham for og følger opp.

Forøvrig så er det ingen som hindrer deg i å ringe fastlegen til ditt barnebarn, og gi uttrykk for din bekymring, og be legen følge opp dette, så kanskje du skulle gjøre det? Da har du ihvertfall gjort det du kan.

Håper at svaret var greit. Lykke til og ha det bra.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn