For mye spytt

Spørsmål

Hei
Eg tror eg må ha overproduksjon av spytt i munnen.
dette hemmer taleevnen da eg må svelge veldig ofte.
det renner tilstadighet spytt ned i halsen og samler seg også i munnvikene.
dette går også hardt utover selvtilliten min da eg har mer eller mindre begynt å isolere meg.
dette fordi eg ikke kan delta i diskusjoner uten å svelge ofte,klarer ikke fullføre setninger før eg må svelge igjen.
er veldig flaut for meg og folk tror sikkert eg er overnervøs, det er eg ikke.
Lurer på om det kan behandles?
Vet ikke om eg takler dette så veldig mye lenger

Mann, 21 år

Svar

Hei!

Som regel er det jo det motsatte som er problemet, nemlig at man har for lite spyttproduksjon.

Spytt dannes kontinuerlig og produseres for at snakking, svelging, spising skal foregå friksjonsfritt og det er også stoffer i spyttet som beskytter tenner og begynner spaltingen av næringsstoffer.
Til daglig produseres opp mot 2 liter spytt, men de fleste av oss merker ikke noe til det.

En av årsakene til økt spyttproduksjon kan være at det er en bivirkning av et medikament du tar. Hvis du tar medikamenter må du sjekke om disse gir økt spyttproduksjon. En sten i utførselsgangen fra en spyttkjertel kan gjøre at det avogtil kommer en "sprut" med spytt fra åpningen. Har du nevrologiske lidelser som fører til at du ikke kan svelge ordentlig vil det gi opphopning av spytt i munn og svelg.

Det er mulig å redusere spyttproduksjonen bl.a. med medikamentet atropin, men dette har bivirkninger og ikke effekt hos alle. Spiser og snakker du samtidig vil det produseres mye spytt, og noen foreslår å snakke med munnen ikke så veldig vidåpen og holde tungen nede når man snakker for at spyttkjertlene under tungen ikke skal bli så veldig aktiverte, men jeg tror egentlig ikke det er lett å gjennomføre.

Du bør la legen din undersøke om du har normale svelgreflekser og normal funksjon i svelget samt om det kan foreligge en spyttstein. Hvis ikke kan muligens medikamenter forsøkes, men det er slett ikke alle som blir bedre av dette. Diskuter dette med legen din.