Nedsatt seksuelllyst kvinne

Spørsmål

Har vært samboer med en mann gjennom 6 år. Vi har et barn sammen som er 1,5 år. Fullammet til omtrent 9 mnd alder, og trappet siden ned. Ammer ikke lenger, men hender en sjelden gang at han får litt pupp for kos hvis han ønsker. For ca 1 år siden fikk jeg en kraftig psykisk knekk hvor jeg slet med mye angst og depresjon. Har fått hjelp hos psykolog, men startet også på cipramil 20 mg. Jeg har det bedre nå - er på et nivå hvor jeg føler at hverdagen fungerer, men kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kan huske sist gang jeg følte meg lykkelig.
I forholdet har min sambo alltid hatt en naturlig større sexlyst enn meg, men det har aldri vært et problem før de siste 2 årene. Under graviditeten forandret sexlivet seg, noe jeg antar er naturlig. Sexlysten har dog aldri kommet tilbake for min del. Jeg føler det har oppstått en slags psykisk sperre - hvor hele kroppen min bare fryser når han tar initiativ. Jeg verken vil eller orker. Han er naturligvis frustrert, og vi har hatt utallige krangler pga min manglende lyst og hans konstante masing om sex. Han har vært ganske stygg i munnen mot meg under krangler, og følelsene mine for ham har dovnet bort. Jeg savner romantikk, gode samtaler og glede i livet mitt. Har vært på randen til å flytte ut et par ganger, men jeg ønsker jo så gjerne å få det til å fungere. Jeg kunne tenke meg å gå til parterapi, men han ønsker ikke å brette ut livet sitt for fremmede. Nå har det for min del kommet til et punkt hvor jeg føler at endring må skje. Jeg ønsker ikke å leve slik. Men hvordan kan jeg få tilbake følelser og sexlyst? Er det i det hele tatt mulig? Er sårt i behov for hjelp nå..

Svar

Hei og takk for brevet ditt. Jeg skjønner godt at du kjenner fortvilelese over denne situasjonen.Det er jo vanlig at mange kvinner mister sexlysten under graviditeten. Men de fleste får den tilbake etter en tid. Men amming kan nedsette lysten.Nå ammer du ikke lenger, men du forteller at du har brukt Cerazette inntil for 1 måned siden, samt at du bruker Cipramil 20 mg. Nå er det dessverre slik at begge disse medilkamentene har som bivirkning at de kan nedsette den seksuelle lyst.(libido). Så dette kan nok spille inn. Du forteller ikke hva som forårsaket den psykiske knekken, men klart viktig at du har fått hjelp for det .Det er bra du ikke lenger bruker Cerazette lenger i forhold til nedsatt lyst. Men det vil nok være fornuftig å ta opp med legen din å prøve et annet medikament for din angst/depresjon. For det er klart at det er viktig at du får den medikasjon du trenger i forhold til angt og depresjon. Men det er nå på markedet annen medisin som ikke har så mye virkniinger i forhold til å nedsette den seksuelle lyst. Bl. a. er det kommet en ny medisin som heter Brintellix som jeg personlig har hatt god erfaring med i forhold til flere pasienter med tilsvarende psykiske plager. Så mitt umiddelbare råd er at du tar opp med legen din om problemet og eventuell prøver en annen medikasjon. Jeg forstår at du savner kos og romantikk i forhold til din partner, men prøv å fortell ham det jeg skriver. Han er kanskje egentlig bare lei seg . Det er godt at du går til psykolog så du får hjelp i forhold til dine psykiske problemer.
Jeg håper dette kan hjelpe deg og dere til å finne tilbake tilhverandre igjen.