Gravid etter å ha utsatt menstruasjonen?

Spørsmål

Hei!
Jeg utsatte mensen med p-piller, da vi var i Syden for to uker siden. Jeg gjorde det ved å starte på nytt brett med en gang det første var slutt, og tok dette helt ut. Jeg tok siste pille fredag og skulle ha hatt mensen nå, men den har ikke kommet enda. Har vært plaget med diarè i to uker etter oppholdet. Mulighet for at jeg kan være gravid?
Jeg har Synfase med ei ukes opphold,dvs 21 piller.
mvh meg

Medisiner: Synfase

Kvinne, 24 år

Svar

Etter veiledningen skulle du ha fortsatt med hvite piller når du skulle utsette mensen - og ikke bare startet på nytt brett med blå piller. Hvis du gjorde det slik, er ikke det farlig, men det vil ofte medføre utidige blødninger. Etter en slik lengre periode med p-piller, ser vi ofte at neste blødning ikke kommer når den skal. For sikkerhets skyld bør du likevel få tatt en graviditetstest, siden du hadde diaré.