Blødninger 6 måneder etter p-sprøyten

Spørsmål

For 9 mnd siden tok jeg en p-sprøyte.
Dette gikk veldig fint og jeg fikk ingen plager. 3mnd senere tok jeg en ny, dette gikk også greit den første mnd, men så begynte jeg å ha blødninger daglig. Dette ble etterhvert plagsomt og jeg tok derfor ingen ny sprøyte når jeg skulle.
Men blødningene vil ikke gi seg. Jeg har hatt daglig blødninger siden, bare få dager uten.
Har du noen anelse om hva det er?? Hva skal jeg gjøre??
Håper på et svar.

Kvinne, 18 år

Svar

Blødninger i forbindelse med p-sprøyten er dessverre ikke uvanlig, for det er ikke alle den passer for. Vi ser ofte hormonforstyrrelser etter bruk. Dette skyldes sannsynligvis uteblitte eggløsninger. Før eller siden vil det normalisere seg, hvis alt var normalt før du begynte med denne prevensjonstypen. Har du fortsatt behov for prevensjon, vil en vanlig p-pille regulere blødningene, men du bør først sjekkes hos legen og få utelukket at det er andre forhold som forårsaker blødningene.