Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Ereksjonssvikt, hjertefeil og medisiner

Spørsmål

Hei Haakon Aars! Mitt dilemma er at jeg pga. hjertefeil (sinus defekt) må ta Metoprolol Sandoz og pga. epilepsi Orfiril og Lamictal og derfor får svekket ereksjon, så langt jeg skjønner. (De sistnevnte er brukt i mange år og jeg er usikker på om de er utslagsgivende. Men til sammen betyr alle kanskje det?) Bruker også medisin mot høyt blodtrykk (Valsartan Actavis), men vet ikke hvor mye det betyr i denne sammenheng. Hjertemedisiner begynte jeg med for 4 år siden og fikk da tydelig svekket ereksjon. Alt dette fører igjen til frustrasjon på tross av at min kjære er utrolig forståelsesfull. (Vi har vært sammen i et år). Jeg er ikke "i form" til reisning om kvelden og det har aldri skjedd før det siste året. Da er det for sent om dagen. Tidligere på dagen kan det bli reisning noen få minutter og nye reisning etter et par minutter igjen og slik kan det fortsette til jeg kanskje får utløsning. For min kjæres del er det selvsagt uholdbart.

Å bruke Viagra synes å være eneste løsning, så langt jeg skjønner. Må jeg også regne med at slik blir det alltid? Er det spesielt en av mine preparater som jeg bruker som har betydning og kan den byttes ut i en annen? Kan frustrasjonen være utslagsgivende? Hvis du mener det er tilfellet, hvorfor får jeg ikke lenger ordentlig reisning om kvelden?

Svar

Hei og takk for brevet ditt!
Jeg forstår godt at du er oppgitt og frustrert over dette. Nå er det slik at du har noen plager som epilepsi og hjerteproblemer som gjør at du må bruke medisin. Og desverre er det slik at en rekke medisiner har som bivirkning at de virker inn på seksualitetens funksjoner. Som for deg gjleder ereksjonsproblem.Spesielt har du merket det etter at du begynte å bruke hjertemedisin for 4 år siden sier du. Og det er nok riktig at noen av de medisinene du nevner opp kan virke inn på ereksjonen. Men så er er det også slik at erkesjonen er en merkelig ting! For er det slik at en medisin kan virke inn på ereksjonen, så vil dette igjen føre til at man begynnr å tenke på det og bli "opphengt" i det, og det igjen vil gi en slags "psykisk backlash" som gir enda mer innvirkning på ereksjonen. Altså at man ligger å tenker på "at nå må den stå" når man har samleie. Og da vil den definitivt ikke stå! Slik er det desverre. Så dess mindre du tenkr på det, og koser deg med sex, uten å være for opphengt i ereksjonen, dess mer vil det gå bra. Så kan man si at "det er lett å si". Og det er riktig nok. Men det er også her de tablettene som er i handelen mot erksjonssvikt kan avhjelpe problemet. Dette er Viagra, Cialis og Levitra. Så jeg ville anbefale deg å snakke med den legen som behandler deg, og ta opp ereksjonsproblemet med ham/henne,og spørre om du eventult kan skifte over til annen medisin som ikke virker så mye inn på ereksjonen. Og så ville jeg anbefale deg å spørre legen å skrive ut ett av disse medikamentene for en periode så du kan avhjelpe til å få ereksjonen tilbake. Så her er det flere gode muligheter! Lykke til!