lysbehandling mot søvnforstyrrelser

Spørsmål

Hei! Jeg er en dame på 57 som har slitt med søvn periodevis de siste 5 årene. Jeg er frisk og har ikke andre helseplager enn perioder med hetetokter knyttet til overgangsalder. Jeg har vært til generell helsesjekk hos fastlege. Jeg kan sovne lett på kvelden, men våkner og er våken på natta fra ca 3 og utover, for så å sovne hardt en stund før klokka ringer på morgenen. Dette gjelder uavhengig av evn hetetokter, evn bekymringer ol. Blir derfor ofte veldig trøtt på dagtid. Jeg følger nå så godt som mulig prinsipper som Bjørn Bjorvatn beskriver i sin bok Bedre søvn med blant annet søvn restriksjon. I tillegg tar jeg 2 mg circadin (melatonin) rett før leggetid. Jeg klarer meg fint med ca 6 timers søvn pr natt hvis jeg kan sove nogenlunde sammenhengende. Har nå et opplegg hvor jeg legger med rundt 23 30 og klokka ringer 5 30. Har gjort dette noen uker og det gir litt bedring. Ønsker i tillegg å finne ut om lysbehandling kan bedre situasjonen. Mine spørsmål dreier seg derfor om lys. 1. Jeg har forstått av jeg evn bør eksponeres for ekstra lys før leggetid. Hvordan bør jeg ellers forholde meg til lyset fra TV og andre skjermer gjennom dag og kveld? 2. Jeg er nærsynt og bruker briller (progressive). Gjennom optiker har jeg mulighet til å få tilpasset briller med filter som beskytter mot blått lys fra skjermer. Sett i sammenheng med forrige spørsmål, vil dette kunne være til hjelp og når på dagen bør jeg evn bruke disse? ( Jeg kommer til å ha et par vanlige briller i tillegg). 3. Jeg har en selvstendig arbeidssituasjon og er både utendørs og innendørs i løpet av dagen. Jeg går ut fra naturlig dagslys sjelden blir feil ? Bortsett fra kanskje lyse netter på sommeren ..

Kvinne 57
Svar

Hei! Lysbehandling mot søvnlidelse er relativt ny kunnskap og det vil nok i fremtiden komme mer viten om dette, Poenget er altså at lysbehandling gitt om kvelden vil skyve døgnrytmen i motsatt retning av hva lysbehandling om morgenen vil gjøre. I ditt tilfelle vil det være hensiktsmessig med lysbehandling om kvelden slik at du sover lengere. Jo nærmere sengetid behandlingen blir gitt, desto mer effektiv, men det kan være hensiktsmessig å avslutte ca 1 time før leggetid. Øvrig lyseksponering gjennom dagen vil ikke ha noen stor betydning på dette. Imidlertid vil TV eksponering på kveld kunne gi mye lysvariasjoner slik at det kan være hensiktsmessig å bruker briller med filter da. På dagen vil mye sollys være positivt og sannsynligvis vil vanlig tv titting ikke ha mye å si. Jeg er ingen ekspert på søvnforstyrrelse og lysbehandling. Svaret vil derfor bero på antagelse/vurdering, mer enn vitenskapelige svar