Vonde drømmer etter tapsopplevelse

Spørsmål

Jeg mistet min datter brått i august 2016 og etter det har jeg et søvnproblem. Hvis jeg sover, så har jeg vonde og stressende drømmer og er lei meg når jeg våkner. Det ødelegger også noe av dagen. Jeg leser koselige bøker på sengen og ser sjelden på triste filmer før jeg leger meg. Men dette er ikke noe jeg kan styre. Jeg har vel heller ikke klart å gå gjennom en skikkelig sorgprosess. Jeg er over 80 år og dette ødelegger livskvaliteten min. Har du et godt råd?

Kvinne 80
Svar

Hei,

du skriver at du sliter med vonde drømmer etter en alvorlig tapsopplevelse der du mistet ditt eget barn. Noen ingen ønsker å oppleve har altså skjedd deg. I tillegg nevner du at du ikke er sikker på om du har gått gjennom en skikkelig sorgprosess. 


Samtidig som det er viktig å ta vare på den tiden dere har hatt sammen og de gode minnene er det for deg nå like viktig til å kunne legge det bak deg og til å kunne fortsette med det du har igjen av livet. 

Dette kan man prøve med hjelp av mindfullness. Se deg rundt og beskriv hva du ser og hører. Hva slags vær er det i dag? Hva ser du utenfor vinduet ditt? Hører du noen fugler ute? Eller hører du de typiske lydene av en travel by? Hva lukter du? Lukter det allerede vår hos deg? Med hjelp av mindfullness har man det lettere å leve og holde tankene i "her-og-nå", noe som blir viktig etter en slik tapsopplevelse som du har hatt. 


Når det gjelder drømmer har man til en viss grad mulighet til å selv ta innflytelse. Det du kan prøve - på dagtid - er å lage en annen slutt eller et hyggeligere forløp i hodet ditt, altså noe du ønsker å drømme i stedenfor. Prøv å koble til alle sanser igjen. Prøv altså å se i hodet ditt hvordan slutten av drømmen eller forløpet av drømmen skal være (slik du ønsker det) - hva ser du, hva hører du, hva lukter du, hva smaker du? Med litt øvelse kan dette muligens bedre drømmene dine og dermed livskvaliteten. 

En annen mulighet er det å bruke et godt minne, for eksempel fra en flott ferietur dere tok i felleskap eller fra en annen hyggelig opplevelse du delte med dattera di og tenke på det før du sovner. Igjen er det da viktig at du prøver å koble til mest mulig av sansene. 


Om du ikke kommer i mål med dette kan det lønne seg å oppsøke fastlegen for å drøfte en henvisning til en psykolog for å få bearbeidet sorgen din på en god og konstruktiv måte. 

Jeg ønsker deg at du lykkes med dette og ønsker deg alt det beste videre!