Søvnproblemer som følge av tap av familiemedlem

Spørsmål

Etter at jeg mistet min datter i en tragisk hendelse i fjor så har jeg veldig vanskelig for å sove. Jeg tar med meg alle problemer i sengen når lyset slås av. Jeg blir aldri trett om kvelden så jeg ligger og leser, men når jeg slå av lyset kommer tankene på svigersønn, barnebarn og barn. Jeg klarer ikke å kople ut hodet. Det skulle vært en knapp, på og av. Jeg har fått noen innsovningstabletter, men jeg kan jo ikke ta det hele tiden. Håper på noen gode råd.

Kvinne 81

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

  

Hei,


du opplyser at du har mistet datteren din i fjor etter en tragisk hendelse. Du forteller at du siden sliter med å få sove om natten. Du angir at du har fått innsovningstabletter, men ønsker ikke å ta dette hele tiden og spør om gode råd.


For det første vil jeg støtte deg i at det ikke er lurt å ta innsovningstabletter hele tiden siden de vil miste effekt dersom du bruker de regelmessig på daglig basis. Vanligvis vil de da miste effekt allerede etter kort tid.

 

Det å miste et kjært familiemedlem er vanligvis en stor påkjenning, særlig hvis det er i forbindelse med en tragisk hendelse. Da er det ofte viktig å ty til og huske de gode minnene dere har skapt i fellesskap slik at ikke den tragiske hendelsen får overskygge alt. Du kan prøve å holde minnet på alle gode tider som dere har opplevd sammen levende i deg og kan prøve å kjenne på takknemlighet for alt det dere fikk oppleve i sammen. 


Det kan også hjelpe å tenke på hva din datter hadde sagt til deg og ønsket seg fra deg om hun kunne se deg i dag. Ville hun muligens ha anbefalt deg å fortsette med livet ditt og å nyte det du har igjen av barn og barnebarn? 


Det du kan gjøre for å bedre søvn din er at du setter av en halv time eller en time på et fastsatt tidspunkt om dagen der du befatter deg med de tankene som går rundt i hodet ditt. Det kan du kalle din «bekymringshalvtime». 

I denne halvtimen har du mulighet til å se nærmere på og belyse bekymringene dine. Det hjelper ofte å gjøre det skriftlig. Utenom denne halvtimen derimot bør du sette opp et mentalt «stop» skilt (gjerne forstill deg stop-skiltet som finnes i trafikken) hver gang bekymringstankene kommer.

På denne måten får du «tømt hodet» før du skal sove samtidig som tiltaket ofte skaper struktur i tankene slik at du ser litt klarere for deg hvordan dine bekymringer kan håndteres på en god måte uten at de bruker opp hele dagen (eller natten).


Skulle plagene vedvare til tross for bruk av «bekymringshalvtimen» kan det også lønne seg å ta kontakt med psykiatri-tjenesten i kommunen for å få hjelp til å bearbeide tankene dine. 

En annen alternative er å ta kontakt med fastlegen, for eksempel for å få kartlagt om trenger mer hjelp til å bearbeide sorgen og få kartlagt om andre symptomer som depresjon eller angst har oppstått i tillegg som kan ha behov for behandling. 


Jeg håper at jeg har klart å hjelpe deg på veien videre og ønsker deg god bedring!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-