Ødelagte søvnrytmer etter mye nattevåk

Spørsmål

Jeg er en småbarnsmor (4 år og 16 mnd.) som den siste tiden har pådratt meg ganske store søvnproblemer.
Vi slet lenge med å få vår eldste til å sove. Først da hun var ca. 2,5 hadde vi en slags normaltilstand i familien der alle fikk den søvnen de trengte. Vår yngste har i utgangspunktet et mye bedre sovehjerte, men da hun var ca. 8 mnd. ble hun nokså alvorlig syk med mage- og tarmproblematikk. Hun hadde mye smerter og i en lengre periode våknet hun på det meste hver halvtime om natten, og sov aldri mer enn to timer i strekk. Dette endte i en sykehusinnleggelse hvor hun etterfølgende ble satt på spesialdiett. Siden den dagen vi kom hjem fra sykehuset har vår yngste sovet så å si natten igjennom hver eneste natt.
Nå sover altså begge barna, men ikke jeg. Dvs. jeg har altfor mange helt søvnløse netter der jeg bare ligger og venter på at et av barna skal vekke meg. Alle piler peker i riktig retning for vår yngste datter så det er ikke hennes tilstand som bekymrer meg lenger, i hvert fall ikke bevisst. Jeg skjønner likevel at mye av dette må bunne i hennes sykdomsperiode for det er for eksempel helt umulig for meg å sove på samme rom som henne. Jeg har lenge tenkt at dette ville gå seg til etter hvert som jeg fikk sykdomsperioden mer på avstand, men jeg opplever faktisk det motsatte, at det går i gal retning.
Jeg kan legge til at jeg ikke opplever psykiske vansker ellers, og har heller ikke hatt søvnproblemer før jeg fikk barn. Har en mann som stiller opp fullt og helt, så jeg drar på ingen måte lasset alene.
Er kjent med ulike avspenningsteknikker, men får det ikke til å fungere ordentlig. Ønsker i utgangpunktet ikke å ta sovemedisin, i hvert fall ikke fast.
Hverdagen er krevende med to små i tillegg til en utfordrende jobb. Jeg begynner derfor å bli veldig desperat. Hva kan jeg gjøre og hvor er det hjelp å få?

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.

Jeg støtter deg prinsipielt helhjertet i å ikke ønske å ta sovemedisin, pga avhengighetsfaren. Hold på dette prinsippet.
Men: Noen ganger er praktiske løsninger viktigere enn prinsippfasthet:
I dette tilfellet vil jeg faktisk anbefale deg noen dagers bruk. Det for å bryte den onde sirkelen med negative forventninger til dårlig søvn, og for "relæring" at du kan sove / at det er "trygt" å sove, nå som barna har det greit.
Jeg tror det vil fungere veldig bra. Etter noen dagers bruk, kanskje en liten uke, så skal du gå over til å gjøre følgende:

Ta med deg en sovetablett og et glass vann på nattbordet, og ha som en "regel" at dersom du ikke har sovnet innen en time, så skal du ta tabletten. For de flestes vedkommende så vil vissheten og tryggheten om man ikke trenger å bekymre seg for å ikke få sove (siden der ligger en tablett der, som man skal ta hvis ikke man sovner), føre til at man sovner, -uten tabletten. Altså så vil bekymringen for nok en søvnløs natt taes vekk, vha psykologien i det at der ligger en tablett (en "løsning") klar til bruk. Svært mange mennesker jeg har anbefalt denne teknikken, forteller at de sover kjempegodt natt etter natt, med den samme sovetabletten på nattbordet.

Få en pakning med innsovningstabletter fra fastlegen. Vis med stor fordel legen din vår dialog her, så går det klart frem for hvor fornuftig dette er, og du slipper diskusjoner og argumentasjon.
Utover dette, så skal du følge de alminnelige søvnhygieniske råd, her hentet fra Pasienthandboken.no:

"Gode råd for bedre søvn
Innarbeid en regelmessig rytme for å gå til sengs og å stå opp. Om morgenen anbefales å stå opp til et fast tidspunkt, uansett hvor lite eller mye du har sovet
Dette bør også gjennomføres i helgene for ikke å forstyrre kroppens "indre klokke"
Forsøk å få minst 30 minutter med dagslys hver dag. Helst bør dette skje om morgonen, så kort tid etter at du har stått opp som mulig
Ikke bruk sengen til annet enn søvn og eventuelt sex, og ikke opphold deg i sengen lenger enn forventet sovetid
Det anbefales ikke å bruke pc, nettbrett eller tv på soverommet
Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs mer enn 30 minutter
Unngå å sjekke klokken når du våkner
Unngå å oppholde deg i sterkt lys dersom du står opp om natten
Sikre en behagelig lav temperatur på soveværelset, og unngå lys eller støy
Unngå søvn på dagtid
Reduser mengden kaffe, spesielt gjelder dette på ettermiddag og kveld
Ikke bruk alkohol eller tobakk nær opp til sengetid
Unngå store måltider før sengetid, men legg deg heller ikke sulten
Regelmessig mosjon er nyttig, men unngå hard fysisk trening de siste 3 timene før sengetid
Berolige deg selv med at en natt eller to uten søvn er ufarlig, selv om det er svært slitsomt"

Lykke til!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Pris fra 259,-

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår tannlege, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Kommersiell tjeneste Få svar innen 3 dager for 259,-

Haster det? Snakk med en lege via video .

Legetime via video
Michael Kumar
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-