Neurontin og søvn

Spørsmål

Hei,

Jeg fikk foreskrevet Neurontin av nevrolog for søvn.
Startet rett på 600mg to ganger daglig og etter et par dager tok jeg 600 mg tre ganger daglig.
Jeg var på denne dosen fra 05. januar 2017 til 24. januar 2017.
Ble sur, svimmel, og uroet meg mye for alt som kunne gå galt. Kranglet med min kjæreste over bagateller.
Bestemte meg for å slutte når jeg merket at jeg ble svært glemsk og ikke kom på ord. Jobber som jurist og mestret ikke jobben.

Jeg sluttet brått den 24. januar uten nedtrapping.
Så gikk det tre dager der jeg ikke følte meg helt bra. Vondt i hodet, uvel i kroppen, og en følelse av å være på siden av meg selv.
Den fjerde dagen etter å ha seponert ble jeg veldig dårlig. Kastet opp, ekstremt lyssensitiv, sterk hodepine og veldig redd.
Gikk til legevakten på Aker sykehus og ble lagt inn på avgiftningen der. De hadde ikke hatt mange innom pga av neurontin/gabapentin, men de hadde hatt noen med abstinenser etter "søstermedikamentet" Lyrica. Der fikk jeg 5 mg apodrom, 15 mg sobril og 600 mg Orfiril for å motvirke kramper. Sovnet og sov godt der. Ble skrevet ut etter en natt.
Etter dette har hodepinen og lyssensitiviteten blitt mye bedre. I skrivende stund har jeg ikke hatt hodepine på over en uke.

Det som har vedvart er en nærmest konstant uro i kroppen. Først skjønte jeg ikke hva denne rastløsheten og uroen var. Men nå mistenker jeg at jeg har fått angst. Katastrofetenker på veldig mye. Først var jeg redd for at lyssensitiviteten ikke skulle bli borte. Så var jeg redd for den ubehaglige følelsen av uro. Har funnet ut at kjernen i angsten er frykten for at denne medisinen har gjort uopprettelig skade. Kan den ha det?
Kontaktet søvnspesialisten/nervrologen som hadde foreskrevet medisinen. Han skrev at han ikke hadde hatt noen pasienter med tilsvarende bivirkninger. Men på nettet står det mange historier om folk som sliter veldig lenge etter seponering av gabapentin. Burde jeg starte opp igjen og trappe ned? Er ekstremt redd og håper på hjelp.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Det er ganske uvanlig å bruke Neurontin som søvnmedisin. Primært brukes det mot såkalt nevropatisk smerter. Du trappet opp for raskt. Vanligvis begynner man med 300mg en gang om dagen med videre opptrapping på 300mg annenhver dag. Svimmelhet og de øvrige symptomene som du beskriver er veldig typisk ved for rask opptrapping. Seponering bør også foregå gradvis. Til saken nå: Det er ingen poeng å begynne på nytt med medisinen. Symptomene du har nå vil gå over etter hvert, men det vil ta litt tid, altså uker. Grunnen til dette er at medisinen har modulerende effekter som må reverseres. Det kan være nyttig med en kortvarig behandling med Sobril i max en uke og evt oppstart med et annen medikament mot søvn f eks Sarotex. Snakk med fastlegen din som vil ha god kjennskap til dette. Du må ikke bekymre deg over at dette vil bli langvarige plager

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-