image: Jeg våkner hver natt ved 2-3 tiden

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Jeg våkner hver natt ved 2-3 tiden

Spørsmål

Hei! Jeg har problemer med søvn. Jeg legger meg kl. 23.15 , og selve innsovingen går bra, jeg sovner innen 10-15 minutter. Men våkner hver natt i 2-3 tida, og har problemer med å sovne igjen. Begynner deretter å stresse med å få sove igjen, mye tanker osv. Jeg har hatt dette problemet i en måned. Jeg har aldri hatt søvnproblemer tidligere. Jeg har alltid våknet tidlig, oftest i seks-tida. Jeg mistet jobben i fjor, og har hatt en god del bekymringer for det. Jeg tror nok at søvnproblemene i en stor grad skyldes dette. Jeg er i god form, har ingen sykdommer. Jeg trener regelmessig (4-5g/uke), normal vekt, bruker ingen medisiner. Jeg har prøvd Melatonin natt 1mg noen uker. De fungerer sånn passe, synes jeg. Forslag?

Mann 53
Svar

bHei.

Den vanligste årsaken til søvnproblemer er livsproblemer, tanker og føleler, for eksempel knyttet til arbeidsforhold, slik som i ditt tilfelle, så det er meget mulig det er en stor del av bakenforliggende årsak her. I tillegg så vet vi at søvnproblemer lett ruller på seg som en snøballeffekt, hvilket det ser ut som du merker: Når du våkner og ikke får sove igjen, begynner du å bekymre deg for å ikke få sovne igjen, og jeg er sikker på at du "forsøker" alt du kan å klare å sovne igjen osv. Men søvn er slik at jo mer man fokuserer på det, jo mer en forsøker å sove, jo viktigere det er å få sove, jo mer bekymret man er for å ikke få sove, jo sikrere er det at man ikke får sove. Det er en stor komponent av negative forventninger og falsk læring i dette (Jeg har søvnproblemer, og det ser ikke ut til at jeg klarer å løse dette problemet) Slike tanker og forventninger er mer enn nok til å ødelegge nattesøvnen.

Det handler derfor oftest om å bryte onde sirkler, ved å "relære" seg søvn igjen.

Da er vi inne på dette med søvnhygiene og søvnråd, som kan være svært virksomme. Det synes jeg du skal forsøke.

Her har du en god artikkel om dette: Gode råd ved søvnproblemer

Jeg synes også at du skal ha en grundig samtale med fastlegen din om dette, for individuell rådgivning. Dere bør også diskutere om hvorvidt dine søvnproblemer kan skyldes en bakenforliggende depresjon, for eksempel som følge av det at du mistet jobben. Det ville ikke være unaturlig. I den sammenheng kan både samtaleterapi med fastlege evt psykolog kanskje være til nytte.

Du bør også diskutere eventuelt kortvarig medikamentell behandling, for å gjenetablere god søvnrytme, og for å "relære" god søvn og bryte de onde sirkler du ser ut til å ha kommet inn i. Et ikke-vanedannende preparat som Vallergan kan trygt forsøkes. Det kan gi tyngre og mer sammenhengende søvn. Det er en allergimedisin som har trøtthet som bivirkning, og hvor man følgelig benytter seg av bivirkningen for å få bedre søvn.

Jeg håper at rådene her kan være til nytte, og ønsker deg lykke til.

Foto: Tartila / Shutterstock / NTB

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-