Hvordan klare å slutte med sovemedisin?

Spørsmål

Søvnvansker etter å ha sluttet med Vallergan Ved en depresjon for 12 år siden fikk jeg Vallergan for å få sove. Psykiateren tilrådde den medisinen i stedet for vanlig sovemedisin siden man ikke ble avhengig. Den fungerte godt og av gammel vane fortsatte jeg med å ta dem frem til nå i begynnelsen av juli - har hele tiden brukt 2 tabletter hver kveld. - Da sluttet jeg og ville bruke sommeren til å få en normal søvn uten medisinen - men det er ikke så enkelt.- Noen netter sover jeg ikke - de fleste sovner jeg laaangt om lenge, men våkner etter omtrent 3 timer - ikke for at jeg må på toalettet, jeg bare våkner. Noen ganger sovner jeg igjen etter lang tid, andre ganger ikke. Har mellom 3 og 5 timer søvn pr natt. Jeg har IKKE lyst til å gi opp - men er det normalt at det tar så lang tid å få en normal søvn igjen etter å ha sluttet med Vallergan. Kan opplyse om at jeg er 68 men føler meg som 40 - dog noe trøtt. Grunnen til at jeg vil slutte med medisinen var opplysninger i sommer om at Vallergan, antidepressiva og Lipitor gir stor risk for Altzheimer. Antidepressiva er allerede spist, Lipitor må jeg ta for familiært høyt kolesterol. Så da hadde det vært godt å kunne slutte med Vallergan. Så jeg vil gjerne ha et godt råd om hvordan jeg videre skal kunne gjennomføre dette prosjektet mitt.

Kvinne 68

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Å trappe ned på medisiner er noe som oftest tilpasses individuelt for den enkelte, og det er ikke en-1-oppskrift som passer for alle. Det er en slik prosess hvor "veien blir til mens man går", dvs noe prøving og feiling, justering av tiltak og fremdriftsplan underveis m.v. Det er noe alle fastleger har betydelig erfaring med, det å være rådgivere og tilretteleggere i en slik nedtrapping. Derfor synes jeg godt du kan involvere din fastlege i dette også, i tillegg til de råd jeg kan gi deg her.


Du har nå sluttet helt med din sovemedisin, og har vært uten den i to måneder, og du har fremdeles ikke fått tilbake god nattesøvn. Det er mulig at du heller skulle tatt det litt gradvis, f.eks. noen uker med halvannen tablett, så redusere til en tabl osv. Tablettene er ikke delbare, jeg vet det, men du kunne alltids ha fått det til med en skarp kniv, og så nøyaktig er ikke doseringen heller. Det er prinsippet med å gjøre det gradvis som er det som ofte fungerer best. 

Selvfølgelig er det fullt mulig å kutte tvert, men da får en ikke helt sjeldent større reaksjoner, -her i form av betydelige søvnproblemer.

Spørsmålet er da om du nå skal begynne med en liten dose igjen, for så å trappe gradvis ned, eller om du bare skal holde ut, og vente på at søvnen kommer tilbake. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, men synes du dette blir for slitsomt gjør du overhodet ikke noe galt eller skadelig med f.eks. å starte på ett stk tablett igjen.

Alternativt kan du evt forsøke annen søvnforbedrende medisin, f.eks. melatonin. Det er kroppens eget "søvnhormon", og ikke avhengighetsskapende. Det kan du få på resept av fastlegen din.


Utover dette er det naturligvis viktig å ikke sove på dagtid, og å prøve å stå opp tidlig og til samme tidspunkt hver dag, uansett hvor dårlig eller lite du har sovet.  La være å bruke koffeinholdige produkter, f.eks. etter klokka tre på ettermiddagen, for koffein har en lang halveringstid i kroppen.


Utover dette vil jeg også legge til at det du sier om at du har lest at du har "stor sjanse" for å utvikle Alzheimer ved å bruke Vallergan, Lipitor og antidepressiva, ikke stemmer. Jeg skal ikke si at det kanskje finnes hypoteser om at denne kombinasjonen gir statistisk økt risiko for demens, men at det medfører "stor risiko" er overhodet ikke tilfelle.


Jeg leser også under "tilleggsopplysninger" at du bruker Levaxin. Få sjekket at du ikke har for høy dose, ved hjelp av blodprøver. For det kan også forverre søvnen betydelig, -overdosering av Levaxin. Det vil nemlig gi symptomer som ved for høyt stoffskifte, og der er ett av symptomene søvnproblemer.


Håper at mine råd og innspill kan være til nytte, og få gjerne hjelp av fastlegen din på veien i denne prosessen. Lykke til!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-