Søvnens mysterium

Du ligger i sengen og ser på klokken. Snart 3 om natten. Partneren din puster jevnt ved siden av deg, irriterende i sin dypeste søvn. Er det snart morgen? Skal jeg stå opp? Kjenner du deg igjen? Søvnproblemer er vanligere enn du tror, og for mange er dette like plagsomt som en sykdom. I noen tifeller er det også riktig å definere det som en sykdom.

Mange årsakerDet kan være mange årsaker til at du ligger våken om natten, noen enkle og noen mer kompliserte. Mange reagerer på kaffe og alkohol, og noen bruker medisiner som gir bivirkninger i form av søvnproblemer. Andre plager kan gi problemer med søvnen, for eksempel smertetilstander (leddgikt, hodepine), vannlatingsproblemer (fordi du må opp å tisse flere ganger), eller depresjoner. Det finnes også en håndfull søvnsykdommer som ikke har noen opplagt kroppslig årsak.

Forsinket søvnfasesyndrom
Samfunnet rundt deg bestemmer i stor grad når det er vanlig å sove og når det er vanlig å jobbe, og de fleste må forholde seg til dette. Kommer du ut av denne rytmen oppstår det søvnforstyrrelser, som imidlertid er vanskelig å definere som en sykdom, men mer som en uønsket tilstand som lager problemer for personens daglige funksjon. Forsinket søvnfasesyndrom innebærer at en person sovner senere og våkner senere enn ønskelig i forhold til for eksempel jobb og skole. Å våkne til vanlig tid er svært vanskelig selv med alarmklokke. Resultatet gir seg selv; det blir vanskelig å være konsentrert og våken på jobb, du vil være trøtt og sliten allerede fra morgenen.

TerapiVanligvis kan to metoder brukes for å rette opp igjen rytmen; tidsterapi eller lysterapi:

  • Tidsterapi innebærer at personen står opp tre timer senere hver dag over flere dager inntil rytmen matcher den ønskede samfunnsrytmen. I løpet av den våkne tiden kan man ikke ta seg en lur, og har man kommet inn i den vanlige rytmen må man holde den hver dag for ikke å falle tilbake til en forsinket rytme igjen.
  • Lysterapi består i at det brukes skarpt lys om morgenen i minst 2 timer og at man unngår sterkt lys flere timer før leggetid om kvelden. På denne måten kan man gjenopprette en biologisk klokke styrt av sollyset. Det er mulig å få kjøpt spesielle lamper som skrur seg på om morgenen og gir gradvis sterkere oppvåkningslys.

En variant av dette syndromet består i at man sovner tidligere, for eksempel før kl 21 og våkner tilsvarende tidlig om morgenen. Dette er vanligere hos eldre, og også disse kan behandles med lysterapi hvis ønskelig.

Skiftarbeidere
Stadig skiftende arbeidstider, soverytmer og søvntidspunkter kan gi problemer for skiftarbeidere. Sannsynligvis økes også risikoen for mage- og hjerteplager, økt bruk av beroligende midler og alkohol, og kroniske søvnforstyrrelser. Noen behandler dette med skarpt lys på jobben og mørkt på soverommet, selv på dagen. Det er svært mange personer i samfunnet som arbeider skift, og arbeidsgiver bør ha et spesielt ansvar for å tilpasse arbeidsmengden og arbeidstiden slik at det blir minst mulig belastning for den enkelte arbeideren.

Narkolepsi
Narkolepsi består i en ekstremt trøtthet i løpet av dagen. Sykdommen skyldes en feil i hjernens kontroll over våken og sovende tilstand. Personen kan falle i søvn midt i en setning, bak rattet eller mens han er ute og går. Noen har hallusinasjoner i det de faller i søvn, og noen mister plutselig all muskelkraft og faller sammen. Dette er en sjelden sykdom, og kan være vanskelig å diagnostisere. Sykdommen kan skyldes mangel på et signalstoff i hjernen kalt hypocretin, og noen medikamenter gir bedring. For øvrig må personer med narkolepsi unngå koffein og alkohol om kvelden, holde seg i fysisk aktivitet om kvelden og planlegge korte små soveperioder i løpet av dagen.

Å gå i søvne
Søvngjengeri er mest vanlig hos barn, og består i at barnet står opp og går rundt i huset selv om det sover. Ofte er det korte perioder på under 10 minutter, og ofte i løpet av søvnens første 3 timer. Barnet husker som regel ingenting når det våkner om morgenen. 10% av alle barn har gått i søvne, de fleste vokser det av seg når de blir eldre. Slike episoder kan utløses av feber eller medisiner, men det synes også å være en tilstand som går i arv i enkelte familier.

Hvis barnet ditt går i søvne er det aller viktigst å sikre at det ikke skader seg. Foreldre må passe på at vinduer og dører er lukket og at det ikke flyter med ting som barnet kan snuble i (noe som kan være en utfordring på et rotete barnerom). Hvis barnet går i søvne skal man forsiktig ledsage det tilbake til sengen, men ikke forsøke å vekke barnet. Både hypnose og sovemedisiner er forsøkt som behandling, men med varierende effekt.

Andre søvnforstyrrelser kan være:

  • Jet Lag
  • Obstruktiv søvnapne

Sovetips
I USA har National Sleep Foundation utgitt de følgende tips for bedre søvn:

1. Bruk soverommet ditt til søvn og sex. Fjern fjernsynet, datamaskinen og andre forstyrrende elementer. Lag et rolig og stille soverom.

2. Sov i en komfortabel seng med en god pute. Prøv deg frem til en komfortabel temperatur. Er temperaturen for høy eller lav kan det være vanskelig å få sove eller våkne om morgenen.

3. Bestem deg for en fast sengetid og en fast rutine før sengetid. Følg disse rutinene selv i helgene. Unngå kraftig lys om kvelden, og forsøk eventuelt et varmt bad før sengetid.

4. Unngå koffein, nikotin og alkohol sent på ettermiddagen og kvelden. Nikotin og koffein kan forsinke søvnen, og alkohol kan redusere evnen til å komme dypt i søvnen.

5. Ikke sov i løpet av dagen, hvis du har problemer med å sove om kvelden.

6. Tren regelmessig, 20 til 30 minutter minst hver dag, men gjør det tidlig på dagen, minst tre timer før du skal legge deg. Trening før leggetid kan øke kroppstemperaturen, noe som kan være et signal til kroppen om å holde seg våken.

7. Hvis du faller i søvn i løpet av 30 minutter, stå opp og gå til et annet rom. Les noe som ikke har med jobb eller skole å gjøre, eller hør på beroligende musikk til du føler deg avslappet. Bruk denne tiden til å tømme hjernen, ikke prøv å løse problemer som plager deg.

8. La sollyset vekke deg. La gardinene være trukket fra hvis mulig, eller bruke skarpt lys når du står opp. Dette lyset vil hjelpe den biologiske klokken til å forsåt at det er morgen.

-¦og da gjenstår det bare å si; God Natt!