Sov godt!

Alle trenger søvn. I gjennomsnitt bør du legge inn 7 timer hver natt. Men det er ikke bare timetallet du må passe på. Søvnmønsteret ditt har også mye å si.

Det er tungt for kroppen å snu den rytmen som den biologiske klokken er stilt inn på. Dersom du plutselig begynner å være oppe om natta i stedet for om dagen, vil det ta kroppen en uke å stille seg om. Det tar like lang tid å stille seg tilbake.

Kan gjøre deg farligSøvnunderskudd kan føre til at du får et dårligere humør, gi deg konsentrasjonsvansker og redusere yteevnen din. Dette vil virke direkte inn på evnen din som problemløser. Særlig skummelt er dette dersom du skal kjøre bil eller operere store maskiner i arbeidstiden. Du kan rett og slett bli en risiko for menneskene rundt deg dersom du er for trøtt.

Du kan forberede degDersom det er noe spesielt du ønsker å få med deg en sen nattetime, kan du forberede deg ved å sove litt tidligere på natten. Det er i disse timene du har mest av den såkalte deltasøvnen, som du trenger for å kunne fungere neste dag.

I lengden kan du imidlertid ikke klare deg med bare 3-4 timer søvn om natten. Søvnunderskuddet er noe du sparer opp og tar med deg.

Sov ikke om dagenDersom du har vært våken en hel natt, bør du for all del ikke gå og legge deg på dagen. Da vil søvnrytmen din bli enda mer forstyrret, og du kan få problemer med å sovne neste kveld. Prøv heller å holde deg våken helt til du vanligvis bruker å legge deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pass på kaffenDet er selvfølgelig fristende å ty til en kanne sterk kaffe for å holde seg våken. Og en kopp kaffe vil helt sikkert gi en stimulerende effekt på kort sikt. Drikker du for mye kaffe, vil du imidlertid kunne få en effekt der du føler deg skjelven og nervøs. Dersom du fyller på med kaffe (eller te) og tobakk utover dagen, kan koffein- og nikotin-nivået i kroppen bli så stort at du ikke klarer å sovne når du ønsker det.

Ta deg en tur utDersom du har vært oppe en natt og er redd for ikke å få sove den neste, kan du gjøre følgende: Da deg en frisk spasertur noen timer før du normalt skal legge deg. Gå så hardt at du kjenner at du blir varm, men det holder at du er ute en halv times tid. Legg deg til vanlig tid. Sov godt.