Slutt å røyke på 10 dager

Ved noen enkle omlegginger av rutiner, og nedtrapping av mengde nikotin vil du med denne metoden kunne bli røykfri.

JEG BESTEMMER: Bryt vaner og ta et oppgjør med røyken! Illustrasjon: NTB Scanpix/Shutterstock
JEG BESTEMMER: Bryt vaner og ta et oppgjør med røyken! Illustrasjon: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Det er vel på tide å slutte, er det ikke? For mange er det enklere å kutte røyken når de har en plan som de legger opp og følger. Slik legger du opp en plan som kan gjøre deg røykfri på 10 dager.

Dag 1

Første dag bør være en fredag, slik at første røykfrie dag blir mandag. Skriv ned grunnene til at DU vil slutte å røyke. Legg denne et sted som er tilgjengelig, for eksempel i lommeboka. Ha den i beredskap for "svake øyeblikk". Du bør lage din egen røykelogg. For hver sigarett skriver du ned hvorfor du røykte den. Skriv også hvor godt den smakte, fra 1-5.

image: Seks helseskader forårsaket av røyking

Seks helseskader forårsaket av røyking

Dag 2

I dag skal du begynne å røyke med motsatt hånd. Nå bryter du vanen og blir bevisst hver eneste røyk. På samme måten kan du bruke lighter i stedet for fyrstikker eller omvendt. Begynn å røyke sigaretter med mindre nikotin. Vent 15 minutter etter måltidet før du røyker, og gå fra spisebordet før du tenner sigaretten.

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Dag 3

Nå skal du begynne å følge loggen du har laget. Der du ser at du lettest kan la være å røyke skal du gjøre nettopp det. Fra og med i dag får du ikke røyke 15 minutter før og etter måltidene og kaffepausene.

Dag 4

Nå skal du begynne å fylle ut røykelogg. Du skal registrere hvor mange trekk du tar av hver sigarett. Dessuten skal du skifte til et annet merke. Fra nå av skal du ikke røyke på kjøkkenet eller i stuen. Du skal ikke røyke de første 15 minuttene etter at du har stått opp eller de siste 15 minuttene før du legger deg.

Dag 5

Flytt røyken fra pekefinger til langefinger. Mens du røyker skal du ikke gjøre andre ting samtidig. Fra i dag skal du ikke røyke 30 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 30 minutter etter at du har stått opp og før du legger deg.

Dag 6

Gå over til et enda mildere merke. Du får bare røyke ute og helst alene. Gjør det du kan for at det å røyke blir brysomt.

Dag 7

Nå er det kun de mildeste sigarettene som skal røykes. Du skal ta færre drag av røyken og hvor mye bestemmer du før du tenner den. Fra i dag skal du ikke røyke 45 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 45 minutter etter at du har stått opp, og ikke i de siste 45 minutter før du legger deg.

Dag 8

Nå skal du skifte fra langefinger til lillefinger når du røyker. Du bør begynne å planlegge livet de neste ukene slik at du ikke får tid til å kjede deg. Planlegg feiring av din første røykfrie dag.

Dag 9

Sett fram et spareglass. Her putter du alle pengene som ellers ville gått opp i røyk.

Dag 10

Fortell alle rundt deg at du er røykfri fra og med i morgen. Fortell også at du kan trenge litt oppmuntring. Du tar din siste røyk før du legger deg. Samtidig kaster du det du har i huset av røyk.

Gratulerer!

Bekymret? Snakk med en lege på video nå!

Våre leger sitter klare til å svare på akkurat det du lurer på. Alt du trenger er en mobil, et nettbrett eller en PC med kamera og BankID.

  • Ingen krav til program eller app
  • 100% anonymitet
  • Ingen ventetid
  • Betal med Vipps
Leger på vakt
Vishal Judge
Ledig nå
Martha Lamøy
Ledig nå
Harald Dobloug
Ledig nå
Simen Brynildsen
Ledig nå
Kommersiell tjeneste Videokonsultasjon koster 350,-

Kilder:

Denne saken ble opprinnelig skrevet av Anna Stella Kyed, sykepleier 03.02.2003