Valium mot abstinens?

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt på 18 år, som har brukt stoff i en lang periode. Sluttet for 3 måneder siden og sliter nå med angst og muskelspasmer daglig. Gjort det det siste året. Lurer på om dette vil gå over? Hva kan være galt? Vil f.eks valium, som får meg til å føle meg helt frisk, fjerne disse plagene permanent?

Mann, 18 år

Svar

Gratulerer med de tre månedene du har klart å holde deg unna stoff! Det er vanlig å føle ubehag en periode etter å ha kuttet ut stoff. Dette vil ganske sikkert bedre seg. Ubehag fra muskulatur er et kroppslig symptom som antagelig skyldes abstinens. En del som bruker stoff gjør dette for å døyve angst og den kan komme tydelig fram når man slutter med stoff igjen. Noen kan også få utløst angst av stoffbruk.

Valium er ikke en god løsning på ditt problem og få ansvarlige leger vil skrive ut Valium til en som har eller har hatt ett stoffproblem. Dette demper nok ubehaget på kort sikt, men det er svært sannsynlig at du blir avhengig av Valium og andre piller i steden. Plagene blir altså ikke fjernet permanent. Et medikament som ikke er vanedannende og som kan dempe de verste plagene i en periode er Truxal.

Det kan være tøft å komme ut av et rusmisbruk på egen hånd. Det finnes mange steder det som kalles PUT (psykiatrisk ungdomsteam) som kan hjelpe deg å holde deg rusfri og kan jobbe med angstplagene dine. Snakk med legen din som kanskje kan hjelpe deg og som kan henvise deg videre til PUT hvis du ønsker det.