Stivhet og ømme muskler - relatert til stress?

Spørsmål

Hei! Jeg er en kvinne på 29 år som over tid har kjent på stive og ømme muskler i hele kroppen. Regner med at dette handler om psykisk stress. Jeg tar likevel med noen beskrivelser, bare så jeg får bekreftet at dette er riktig. Musklene er mest stiv om morgenen og mot kvelden. Jeg har nok fra ungdomsårene vært generelt ganske stiv, men føler at dette har blitt verre og verre og har følt meg ganske energiløs de siste ukene da det har toppet seg den siste tiden. Nå skal det også nevnes at jeg mistet faren min rundt juletider, så jeg setter symptomene i sammenheng med at jeg har fått en ekstra psykisk belastning. Jeg har et søskenbarn som har MS. Her om dagen snakket vi litt om hvilke symptomer han opplevde i starten av sykdomsfasen, der han blant annet nevnte at det kunne føles som det rant vann nedover låret hans. Tre dager etter opplevde jeg det samme. Jeg tenker selv at det bare er hodet mitt som spilte meg et puss, da vi nettopp hadde snakket om dette, for jeg har aldri opplevd noe sånt tidligere. Ellers kan det nevnes at jeg fra tenårene har hatt skjelving i høyre hånd. Forverres ved stress. Trener styrke et par ganger i uka, men mener bestemt at jeg blir stivere av dette. Gangsperre i tre-fire dager. Jogger gjerne et par ganger i uka, men blir også stiv av dette. Perioder med nattesvette. Ekstremt svake muskler hvis jeg har sovet lenge eller drukket alkohol. Så over til det jeg egentlig lurer på. Er du enig med meg at det ikke er nødvendig med noe utredelse? Jeg er definitivt sliten av stress om dagen, så har ingen problem med å slå meg til ro med at dette forverrer plagene. Men, til jeg får hodet mer på plass, har du noe tips til hva som kan redusere stivheten? Bør jeg droppe styrketrening og heller ty til mer tøying og yoga-relaterte øvelser? Er det noe tilskudd en kan ta for å redusere muskelstivhet? Mener at jeg har et ganske variert kosthold.

Kvinne 29

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,

Og takk for ditt spørsmål. Du beskriver at du har hatt vondt i muskulaturen over lengre tid, med stivhet morgen og kveld. Du er også noe sliten, har skjelvinger i en hånd. Plagene virker å ha debutert etter en svært belastende periode etter at du mistet faren din. 

Generelt kan jeg si at du absolutt kan ha helt rett i at disse plagene bunner i stress og psykiske belastninger. Men - det syns jeg ikke er din jobb alene å avgjøre. Det er jo derfor vi leger er her! For å nettopp gjøre slike vurderinger. Det skal ikke alltid så mye til, ofte kan en time hos fastlegen avklare en rekke ting. Og ved å avklare om det kan være underliggende somatiske årsaker til plagene dine - vil du få løftet en ekstra, unødvendig bekymring fra dine skuldre. En mindre bekymring kan komme godt med i en slik situasjon - uansett. Vær åpen om hva du selv tenker, slik du har vært i formuleringen i brevet til meg - men be om en avklaring om hva fastlegen tenker.

Smerter og stivhet i muskulatur finner vi som regel ikke en åpenbar somatisk forklaring på. Men det hender seg - og kan av og til avklares ganske raskt med en undersøkelse og noen blodprøver. Generelt er det vanlig, og uten tvil ofte utløst av psykiske belastninger. Du forteller at det virker som trening forverrer det hele, og spør om hva du kan gjøre med det. For det første skal du i alle fall ikke slutte å bevege deg, og du skal helst gjøre det du liker best. Gjør ting som får deg til å føle deg bedre og som gjør deg glad. Hvis du blir stiv av jogging, kan du jo heller gå raskt i denne perioden. Kanskje du skal trene litt mindre hard styrketrening, eventuelt heller en ekstra økt, men lavere intensitet på alle øktene? Ellers er det ikke noe i veien for å gjøre yoga eller annen trening i en periode istedenfor styrke - men jeg anbefaler på sikt at du fortsetter med den fine varierte treningen du driver med i dag. 

Når det gjelder kosttilskudd er det ikke god dokumentasjon på dette. Men, det er holdepunkter for at D-vitaminmangel kan gi en rekke muskel- og skjelettplager. De fleste av oss nordmenn har ganske labert nivå av vitamin D på denne tiden av året, og mange trenger tilskudd. Ta gjerne tran, og få i deg gode fettkilder: olivenolje, rapsolje, fet fisk, mandler, nøtter og frø. 

Så, det kan absolutt hende du har rett, men jeg er ikke enig med deg i at det ikke er nødvendig med noen utredning. Det vil si - kanskje trengs ingen omfattende utredning, men en tur til legen hører med. Om ikke annet får du en bekymring ut av din verden. 

Håper dette var til nytte og god bedring!

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-