Smerter i bena og andre plager

Spørsmål

Hei, jeg har i flere måneder nå hatt smerter i begge beina - særlig når jeg våkner opp om morgenen. De kjennes helt kraftløse. Er 25 år, frisk og trener regelmessig. Har undersøkt meg for mangelsykdommer, men mangler ingen ting. Har andre plager også som jeg ikke vet om henger sammen med dette: Uregelmessige blødninger mellom menstruasjon, kløe og irritasjon i huden i ansiktet og på halsen, generelt mye sliten. Har det ellers fint psykisk, og er student, så er ikke utsatt for belastning i noen særlig grad. Har du noen tips til hva jeg bør sjekke meg for/hva det kan være?

Kvinne

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei,


Og takk for ditt spørsmål. Du er altså en ung og ellers frisk kvinne som har smerter i bena (men spesifiserer ikke om det er i muskler, ledd eller øvrig skjelett) i flere måneder. Du er og mye sliten, har uregelmessig menstruasjon og irritasjon i huden. 

På generelt grunnlag: dette kan jo i bunn og grunn skyldes "hva som helst" eller "ingenting vi kan identifisere" - for å si det litt banalt. Symptomene dine er uspesifikke og peker ikke mot en spesiell sykdom såvidt jeg kan se ut fra det du skriver. Det kan jo likevel skyldes et eller annet spesifikt - men hva er umulig å si ut fra disse opplysningene. Derfor er det så fint at vi har et utrolig flott system i dette landet: nemlig fastlegen! I mange andre land går pasienter rett til spesielist (som meg) - og da snevrer man altfor fort inn på ett spor. I mitt tilfelle revmatisk sykdom. Og jeg kan jo spekulere alt jeg vil på at dette kan skyldes en revmatisk sykdom, en infeksjonslege vil tenke på infeksjoner, en nevrolog på nevrologiske årsaker osv. 

Mens fastlegens jobb er å åpne helt opp og deretter begynne å nøste - og det er der du skal begynne. Det vil være å begynne i helt feil ende å få en revmatolog til å spekulere i mulige revmatiske årsaker til disse symptomene før en allmenlege har vurdert de og gjort seg opp en formening om dette bør utredes videre og eventuelt av hvem. 

Du nevner at du nylig har begynt på allergimedisiner, og man skal selvfølgelig alltid vurdere om plagene kan være bivirkning av medikamenter- men som du selv sier har du hatt symptomene før du begynte på disse. Men ta det opp med legen din - p-staven også. 

Jeg beklager at jeg ikke kunne være mer spesifikk, men jeg kan ikke spekulere i hverken mulige årsaker eller hvordan du bør utredes basert på dette. Det vil bare skape mulig forvirring og potensielt peile oss i helt feil retning, men da mulige unødige forsinkelser i diagnostikken som konsekvens.

Lykke til og god bedring!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn