3 måter å lindre smertene ved artrose

Ved artrose har man stive og smertefulle ledd. Selv om det ikke finnes en kur, er det flere måter man kan minske plagene.

TRENING I VARMT VANN: Kan være en god aktivitet ved artrose. Bilde: knipsdesign / Shutterstock / NTB
TRENING I VARMT VANN: Kan være en god aktivitet ved artrose. Bilde: knipsdesign / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Artrose kalles også slitasjegikt, og er den vanligste leddsykdommen. Artrose gjør leddene stive og smertefulle, og selv små bevegelser kan være vonde å utføre.

Hva er artrose?

I et normalt ledd er kontaktflatene mellom knoklene dekket med brusk. Brusk er et glatt og sterkt materiale som demper støtene mellom knoklene. I tillegg er leddet omgitt av leddvæske, som gjør at leddet kan bevege seg godt.

Ved artrose er leddbrusken nedbrutt, noe som fører til at knoklene i leddet flere steder blir blottlagt. Når knokkelen er blottlagt blir bevegelsene smertefulle, spesielt ved belastning.

Man regner med at det meste av smertene skyldes trykk mot leddkapsler og bånd. I tillegg oppstår det steril betennelse (inflammasjon) i leddhinnene som også fører til smerte, stivhet og redusert bevegelighet.

Artrose er forbundet med høy alder, overvekt, fysisk inaktivitet og svak muskelfunksjon. Det finnes ingen helbredende kur for artrose.

Likevel er det flere måter å lette og lindre plagene på:

1. Styrketrening

Forskning viser at fysisk trening, både styrketrening og kondisjonstrening, reduserer smertene forbundet med artrose i kneleddet, og øker funksjonsnivået i hverdagen. Treningen virker ved å stabilisere leddene, og styrke den omkringliggende muskulaturen.

Det er viktig å varme godt opp, og øke belastningen gradvis.

Her er en video som viser syv styrkeøvelser du kan gjøre hjemme i stua:

Personlig trener Beate Torset demonstrerer syv enkle styrkeøvelser du kan gjøre fra din egen stue. Øvelsene krever lite plass, og kan gjøres uten utstyr: Knebøy, bulgarske utfall, ettbeins markløft, armhevinger, diagonalhev, dips, foldekniv. Video: Lommelegen.no Vis mer

Trening med egen kroppsvekt som i videoen gir lav risiko for skader. Likevel er det viktig å være oppmerksom på om øvelsene fører til sterke smerter. Da bør man stoppe og konsultere en fysioterapeut eller lege.

Ofte kan man kvie seg for å trene på grunn av smerter. Da kan trening i varmtvannsbasseng være en god hjelp. Mange mennesker med artrose opplever det varme vannet som smertelindrende. Varmtvannstrening kan også være en fordel ved uttalt overvekt hvor vektbærende trening kan virke mot sin hensikt.

2. Kondisjonstrening

Kondisjonstrening øker personens generelle fysiske form, og kan føre til færre smerter på sikt. Kondisjonstrening bidrar dermed til at man klarer seg bedre i hverdagen. I tillegg er kondisjonstrening godt for den mentale helsa, og livskvaliteten generelt.

Forskning har vist at effekten av kondisjonstrening på kneartrose kan sammenliknes med effekten etter injeksjon av kortison i kneleddet.

Gode trimaktiviteter ved artrose er sykling, gåturer, svømming og elliptisk gåmaskin.

Man bør unngå aktiviteter som belaster leddene for mye, slik som løping, fotball, håndball og tennis, hvor man utfører plutselige hopp, stopp og vendinger.

Det er viktig å trene på mykt underlag framfor asfalt, og anvende gode sko med myke såler.

3. Overvektige bør gå ned i vekt

Er man overvektig bør man forsøke å gå ned i vekt, da dette reduserer belastningen på leddene.

For de aller fleste mennesker vil løsningen på et varig vekttap være gode levevaner og holdbare endringer som man kan leve med igjennom lengre tid, helst hele livet.

En kombinasjon av fysisk aktivitet og endring i kost, vil som regel gi en god effekt på vekta. Det er fullt mulig å gå ned i vekt ved å følge de nasjonale kostrådene, så lenge man sørger for å spise moderate mengder.

Få hjelp av fysioterapeut eller annet helsepersonell

Det er viktig å trene regelmessig, og det er en god idé å trene sammen med en fysioterapeut, som kan guide en i å utføre øvelsene korrekt.

Artrose rammer mange forskjellige mennesker som alle har ulikt funksjonsnivå, så det er en stor fordel at man får lagt et individuelt tilpasset treningsprogram. Hvilke type øvelser man bør utføre avhenger blant annet av hvilke ledd som er slitt, graden av smerter og eventuelle andre sykdommer.

Smerter etter trening

Trening med artrose er ikke farlig. I begynnelsen er det vanlig at treningen fører til litt flere smerter i leddene, men man skal ikke akseptere voldsom økning av smertene, eller skarp smerte. Hvis smertene i leddet øker etter trening, bør man få en lege eller fysioterapeut til å hjelpe med å finne andre øvelser, som gir færre smerter.

Hvis man har akutt betennelse i leddet, bør man la leddet hvile inntil den akutte betennelsen er over.

Svært overvektige bør være forsiktige med vektbærende trening, og kan med fordel trene i varmtvannsbasseng i stedet.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer