Kosthold ved urinsyregikt

Urinsyregikt er en av de revmatiske sykdommene der kosthold redusere symptomer.

UNNGÅ DETTE: Matvarer er det lurt å begrense ved urinsyregikt. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
UNNGÅ DETTE: Matvarer er det lurt å begrense ved urinsyregikt. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Spør en lege!

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Urinsyregikt (eller podagra) er en sykdom som er gir betennelse i ledd, men som har annen årsak enn de andre revmatiske sykdommene. Urinsyregikt kjennetegnes gjerne av smerter i stortåen, kalt podagra. Det er en rekke kostholdsendringer som kan bedre symptomene ved urinsyregikt (1).

Her kan du lese mer om sykdommen urinsyregikt, årsaker, symptomer og behandling.

Kort om sykdommen

Urinsyregikt skyldes opphopning av urinsyre i kroppen. Hvorfor denne opphopningen skjer kan ha forskjellige årsaker, som genetiske faktorer eller livsstil. Opphopningen av urinsyre skjer når nyrene ikke klarer å filtrere ut nok, og urinsyren blir værende i blodet for så å hope seg opp i leddene. Smertene kan komme i alle ledd, ikke bare stortåen, og de kan komme som akutte episoder med mye smerte. Leddene blir da hovne og røde og huden kjennes varm (2).

LES OGSÅ: Smerter i foten, hva kan årsaken være?

Det er ikke vanlig å tenke på urinsyregikt som en livsstilssykdom. Likevel er mange faktorer som også assosieres med livsstilssykdommer vist å ha sammenheng med urinsyregikt. Eksempler er (3):

Hvis du er overvektig er vektreduksjon anbefalt ved urinsyregikt. Det er nemlig vist at det er en sammenheng mellom høy kroppsvekt og urinsyregikt. Man tror dette er fordi ekstra fettvev reduserer nyrenes evne til å skille ut ekstra urinsyre. Derfor kan vektreduksjon direkte bidra til at urinsyrenivåene i blodet blir lavere (4). Vektreduksjon kan også være et godt forebyggende tiltak, om du for eksempel vet at urinsyregikt er vanlig i familien og du dermed har økt risiko for å utvikle sykdommen.

Har du allerede fått påvist urinsyregikt er det viktig at vektreduksjon skjer gradvis. Det er fordi rask vektreduksjon også kan utløse urinsyregiktanfall, som kan være veldig smertefullt. For mange vil det tilsvare et vekttap på under 1 kilo per uke.

Alkohol øker urinsyre

Ulike studier har vist at alkohol øker urinsyrenivåene i blodet. Det er litt forskjell på de ulike typene alkoholholdig drikke med tanke på hvor sterkt de påvirker urinsyre. Øl og brennevin har aller størst effekt. Et begrenset inntak av alkoholholdig drikke er derfor en viktig anbefaling til personer med urinsyregikt, og det er spesielt viktig å unngå å drikke alkohol under akutte smerteanfall (5).

Studier som undersøker hvilke faktorer som kan ha sammenheng med utvikling av urinsyregikt finner at daglig inntak av flere enheter øl eller brennevin øker risikoen. Men merkelig nok ser man ikke at personer med et tilsvarende inntak av vin har økt risiko. Det spekuleres i om dette kan skyldes at vindrikking er assosiert med et ellers sunnere kosthold og en sunn livsstil, enn de andre alkoholtypene. Hos personer som allerede har urinsyregikt ser man at også vin kan trigge anfall (6).

LES OGSÅ: De første symptomene på leddgikt

Puriner i mat

Urinsyre dannes i kroppen når molekylforbindelsen puriner brytes ned. Puriner er en bestanddel av DNA. Innholdet av puriner er veldig ulikt i matvarer, slik at det er mulig å klassifisere dem etter høyt, middels og lavt purininnhold. Dette kan være nyttig å kjenne til for personer med urinsyregikt. Om du ikke har sykdommen, behøver du ikke tenke på purininnholdet i maten du spiser.

Tidligere var anbefalingen at man reduserte purininnholdet i kosten så mye som mulig ved urinsyregikt. Men det har man gått litt tilbake på nå, blant annet fordi det er kommet bedre medisiner som har overlappende effekt. Det viktigste grepet du kan gjøre med kostholdet er å spise et sunt kosthold for å redusere risiko for hjerte- og karsykdommer samt diabetes type 2. Har du høyt blodtrykk er det også gunstig å spise hjertevennlig og saltredusert.

HELT GREIT: Frukt og grønnsaker påvirker urinsyre i mindre grad enn animalske matvarer. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
HELT GREIT: Frukt og grønnsaker påvirker urinsyre i mindre grad enn animalske matvarer. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock Vis mer

Det er også observert at puriner fra animalske matvarer i større grad enn fra vegetabilske gir urinsyregiktanfall (7). Dette tyder på at det er mer enn bare mengden puriner i matvaren som har betydning for urinsyregikt, men her trengs det mer forskning på akkurat hva som er årsaken.

Om kostholdet inneholder mye matvarer med høyt purininnhold kan det for enkelte være nyttig å redusere inntaket av de matvarene, særlig om de spises hver dag. Eksempelvis kan mengden puriner i kostholdet reduseres om man bytter ut daglig inntak av sardiner med annet pålegg. Nedenfor ser du eksempler på matvarer som har høyt, moderat og lavt innhold av puriner (8).

Effekt av enkeltmatvarer

Ifølge UpToDate viser forskning at vitamin C kan redusere urinsyrekonsentrasjonen i kroppen. Men det er ikke gjort gode studier på effekten av dette for personer med urinsyregikt. Det viktigste er derfor sannsynligvis å spise nok vitamin C i kostholdet, i form av frukt og grønnsaker. Et moderat inntak av kaffe er også vist å være gunstig i noen studier. Resultatene er ikke så entydige at man anbefaler økt kaffeinntak for personer med urinsyregikt, men et daglig inntak på rundt fire kopper er neppe skadelig og kan være gunstig.

Oppsummerte kostråd

Har du fått konstatert urinsyregikt er det lurt å ta en titt på kostholdet og livsstilen din. Har du behov for vektreduksjon kan dette være nyttig å jobbe mot. Kosthold ved urinsyregikt ligner mye på det kostholdet som anbefales alle nordmenn, både for å forebygge livsstilssykdommer og for å behandle dem. Godt med frukt og grønnsaker, lite sukkerholdig mat, begrenset alkoholinntak og eventuelt en reduksjon av ekstra purinrike matvarer. Det er også lurt å ha et godt væskeinntak for å sikre maksimal utskillelse av urinsyre i nyrene.

Kilder:

1. Store Norske Leksikon Urinsyregikt 2. Lommelegen Urinsyregikt 3. UpToDate Gout 4. Arthritis.org How fat affects gout 5. Klinisk ernæring, Henriksen, Retterstøl, Borschenius, Gyldendal, 2019 6. Neogi T et al, Alcohol Quantity and Type on Risk of Recurrent Gout Attacks: An Internet-Based Case-Crossover Study, American Journal of Medicine, 2014 7. Zhang Y, et al, Purine-rich foods intake and recurrent gout attacks. Ann Rheum Dis. 2012 8. Mahan KL et al, Krauses Food and the Nutrition Care Process, 13th ed, 2012, Elsevier Health Sciences