Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt min sosial angst?

Spørsmål

Hei Jeg har problemer med sosial angst og har hatt dette i flere år, det som er mine største problemer er at jeg kan begynne å få tårer i øynene noen ganger når jeg snakker med folk, har også hatt problem med kjerlighets livet der jeg stresser så mye at jeg klarer ikke å slappe av og ender opp med at jeg ikke klarer å være sammen med andre. Hva er den beste behandlingen for dette, hva kan jeg gjøre for a bli kvitt denne angsten?

Mann 20

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

  

Hei,


du forteller at du sliter med sosial angst som du sier at du har hatt i flere år og spør hva du kan gjøre for å bli kvitt denne angsten. 


Angst er en følelse som evolusjonsteknisk sett er blitt skap for å sikre overlevelse for menneskene. Når vi får angst slår hjernen på en måte på en «alarmknapp». Dette fører til at noen prosesser i kroppen endrer seg: Vi kan få hjertebank, pustevansker, svette, svimmelhet, «tunnelblikk» og mange flere symptomer. Disse prosessene er i utgangspunktet ment til å sette kroppen i stand til å enten kunne flykte eller kjempe i en gitt farlig situasjon (for eksempel når vi møter på en bjørn). 


Ved sosial angst pleier det å dreie seg om en angst som ikke er på sin plass, altså en angst som ikke tilsvarer situasjonen. Dette kan man for eksempel sammenligne med at hjernen trykker feilaktig på «alarmknappen». Da kan – til tross at det ikke er noen reell fare på ferde – alle prosessene i kroppen settes i gang. 


Nå har vi flere muligheter til å reagere på angst: 

Vi kan velge å unnvike. Dette betyr at vi unngår situasjoner som skaper angst – i ditt tilfelle ville det være sosiale situasjoner. Dette gjør dog som regel bare vondt verre ved at hjernen får tilbakemelding på at angsten var på sin plass. Angsten blir dermed forsterket. 

En annen mulighet er at vi kan ty til trygghetsøkende atferd. Ved sosial angst kan man da for eksempel velge å delta på en fest, men så «gjemme seg» etter en stund på toalettet fordi man kjenner på symptomene. Dette er også et reaksjonsmønster som vanligvis forsterker angsten. 


Veien ut av angsten er som regel eksponering, det vil si at man gradvis – og gjerne med profesjonell hjelp – utsetter seg for situasjoner man er redd for. 

Vanligvis lærer man fra den profesjonelle ledsageren forut teknikker hvordan å takle de ubehagelige symptomer, for eksempel ved bruk av avspenningsøvelser, pusteøvelser eller lignende. 


Dersom du trenger hjelp med å bli kvitt angsten din er det lurt at du henvender deg til fastlegen. 

Fastlegen kan hjelpe deg videre eller eventuell henvise deg til nærmeste DPS eller psykolog.


Jeg håper at jeg har klart å hjelpe deg videre på veien og ønsker deg lykke til!

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Kommersiell tjeneste
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn