Angst, puls, adrenalin

Spørsmål

Hei!! Jeg har i perioder litt angst som kommer og går men som jeg takler mye bedre nå enn før. Vet det går over og det kommer helst når jeg er sliten. Jeg lar det bare komme og være der til det går over. Vi har hatt mange «tøffe tak» med barna våre som har vært/er syke. Jeg trener mye og det er blitt mitt «friområde» og jeg kommer tilbake med nytt pågangsmot og energi. Jeg kom over en artikkel der det stod at dette ned puls og selvsagt blodtrykk og andre ting hadde innvirkning på hjerte/kar sykdommer. (Jeg har helt bra blodtrykk og kolesterolet var sjeldent bra sa legen) Det jeg ble redd for var dette med pulsen... Jeg kjenner ofte på at pulsen stiger når jeg er redd, bekymrer meg og får denne angsten over meg. Har ikke tenkt på at dette kan ha innvirkning på hjerte/kar sykdommer men nå ble jeg jo bekymret.. Jeg spiser veldig sunt med mye fisk, frukt og grønnsaker.. Er dette ubegrunnet eller hva bør jeg gjøre? Har jo alltid hørt at angst ikke er farlig.

Svar

Hei.


Så fint å høre at du stort sett håndterer din periodevise angst med å bare "la den komme" og lar den være der til den forsvinner. Det er en helt utmerket innstilling til angst, for da motvirker du det som skjer mange med angst: At angst for at angsten skal komme eller bli verre, gjør at en får mer angst enn en hadde i utgangspunktet. Hold på den strategien. Og det er jo forøvrig aldeles riktig det du har hørt, at angst ikke er farlig. Det er ikke farlig, og kan aldri bli det. Det er kun ubehagelig, og vi mennesker er jo som kjent utmerket i stand til å tåle å ha det ubehagelig i perioder.


Så til trening, puls osv.

Trening har en dokumentert og svært god angstdempende effekt. Både her-og-nå, som du sikkert merker etter en treningsøkt, men også en langsiktig virkning, hvor jevnlig trening forebygger og motvirker angst. Så fortsett med det. Trening vil på ingen mulig måte kunne ha noen negative eller uheldige konsekvenser for blodtrykk og puls, snarere tvert imot, og du vil ikke kunne få "for lav puls" av trening, -om det var det du var bekymret for?

Eller er det var slik at du blir bekymret for din pulsstigning som du merker når du bekymrer deg og er redd?

Det trenger du heller absolutt ikke å være. Det er fullstendig normalt, og er kun midlertidig og forbigående. 

Alle kropper reagerer slik på stress, angst, bekymringer osv, og det skyldes at under stress, angst og bekymring så produserer vi økte mengder av stresshormoner, inkl adrenalin, og det er en normalreaksjon. Adrenalin fører til umiddelbar stigning av pulsen. Det er også meningen fra naturens side, for å gjøre oss i stand til å løpe fortere enn vi har gjort noen gang, om vi f.eks. møter en løve. Urmennesket som møtte en løve face-to-face fikk da (som nå) en ekstrem adrenalinproduksjon av å møte løven, som får hjertet til å rase, og det igjen gjør oss i stand til å spurte vekk fortere enn fortest.

Det samme skjer også hvis noen hopper frem rundt et hjørne og virkelig skremmer deg, da kjenner du hårene reise seg, du hiver etter pusten, det koker i ansiktet og pulsen raser. Det er samme økningen i adrenalin som urmennesket fikk da han/hun møtte løven.

Angst er også i bunn og grunn bare helt normale fysiologiske fenomener, og enkelt forklarbart med slike stresshormoner. Det er bare det at ved angst så har en en slik adrenalinstigning uten at der foreligger ytre reelle farer, men kanskje f.eks. ubehagelige eller skremmende tanker, men kroppen reagerer akkurat slik den gjør ved reell fare: Pulsstigning osv.

Adrenalin kalles derfor også får "fight or flee"-hormonet (slåss eller flykt), og det å vite at angst ikke er "noe mer" enn en normalreaksjon til feil tid, er noe som svært mange mennesker synes er svært nyttig for å klare å leve godt med sin angst.

Jeg håper at denne informasjonen kan være til nytte for deg, og fremfor alt kan du meget trygt legge fra deg enhver bekymring omkring puls og hjertesykdom og disse tingenen du forteller at du hadde begynt å bekymre deg over.

Ha det bra.