Angst og relasjon

Spørsmål

Hei.mann som har vært skilt i 7 år.har siden det vært og datt og hatt forhold hele tiden.får alltid angst når forholdet blir seriøst.blir deprimert og full av angst.må si at fler av damene har vært spesielle.har nå truffet ei kjempefin dame.tenkte at nå må det ikke skje igjen,men joda.klump i brystet og halsen og kjempe deppa.alt stemmer med denne dama,gode samtaler,sex,aktiv og positiv dame.lurer på om det har satt spor de dårlige erfaringene jeg har.har nok hatt litt angst hele livet,men det her er grusomt.vil så gjerne være glad og angst fri sammen med denne dama.

Mann 61
Svar

  

Hei,

Du beskriver at du har vært skilt i 7 år, men har siden vært jevnlig involvert i et eller annet forhold. Du beskriver at du opplever alltid angst når forholdet blir seriøst og lurer på om for eksempel skilsmissen (eller andre negative relasjonserfaringer) kan være årsaken til dette.


Når man har opplevd et relasjonsbrudd kan det føre til at man begynner å tvile på seg selv. 

Man kan muligens få tanker slik som «Var det meg som var årsaken at ekteskapet ikke fungerte? Strakk jeg ikke til? Hva kunne jeg har gjort bedre?».

I forbindelse med et relasjonsbrudd kan det også ofte opptre negative tanker om en selv i hodet. (Samtidig bør man alltid huske på at et forhold angår alltid to personer der også begge disse personene vanligvis er involvert i prosessen om at et forhold lykkes eller ikke.)

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om dette gjelder deg eller om du gjenkjenner deg i dette eller ikke, men dette er noe som kan skje i forbindelse med et relasjonsbrudd. 


Tanker vi tenker hyppig kan etter hvert automatiseres – uansett om det dreier seg om positive eller negative tanker og uansett om de er «gode», «riktige» eller ikke. 

Når negative tanker automatiseres kan det fremkalle angst som kan hindre oss i å komme videre i livet siden.

Ofte dukker da de samme spørsmål og tvil opp i hodet i lignende situasjoner. 


Mot angst – uansett hvilken type og hvilken årsak - kan man bruke kognitive teknikker. 

Kort sagt bør man som regel prøve å finne den negative tanken (det kan være utfordrende i seg selv) og så realitets-teste denne. Er den virkelig sant? Hva taler for at den kan være sant – hva snakker imot? Deretter kan man prøve å finne en ny, positiv tanke som skal erstatte den negative tanken. Det vil vanligvis ta en god del tid før man lykkes med et slikt prosjekt.


Dersom du trenger hjelp for å mestre angsten du opplever råder jeg deg til å ta kontakt med psykiatri-tjenesten i kommunen eller fastlegen. Begge har som regel kunnskap om kognitiv terapi og kan hjelpe deg å mestre angsten din på en hensiktsmessig måte. 

Jeg håper at jeg har klart å hjelpe deg på veien videre og ønsker deg lykke til!