Hypokonder spør: Kan en få rask puls av psykologiske årsaker?

Spørsmål

Sliter med helseangst. Slitt med dette lenge men har klart å fungere i hverdagen. Etter mye stress på skolen før jul kom angsten tilbake og nå i mars gikk jeg på en smell. Startet med at jeg fikk mindre energi og jeg lå ofte og kaldsvettet og følte meg dårlig. Pga utmattelsen fikk jeg sterk angst - var sikker på at jeg hadde fått en sykdom og kom til å dø. Dro til lege, han tok blodprøver og blodtrykk. Dette var normalt. Var litt lavt når jeg stod oppreist men ikke alvorlig lavt. EKG var normalt. I starten av "smellen" lå jeg mest på sofaen. Nå kjører jeg på butikken, går små turer - prøver å gjøre ting for å komme meg på beina igjen. Det jeg lurer på er ift høy puls. Helt siden mars har jeg fått kjempehøy puls når jeg reiser meg og står oppreist. Denne pulsen går ikke ned mens jeg enda står. Pulsen går ned når jeg sitter eller legger meg. Legen sier jeg er hjertefrisk men at hjernen min har lært seg at jeg får høy puls når jeg står. Akkurat som at nervesystemet har hengt seg opp. Var hos hjertespesialist i fjor fordi jeg hadde noen ekstraslag jeg fikk angst av. Der også var alt fint. Fra starten av mars og til nå har jeg opplevd rolig puls to ganger når jeg står oppreist og det er gjerne etter jeg har utfordret angsten maks den dagen og prøvd å ikke fokusere på puls. Hvorfor går den ned da? Er det fordi hjertet/nervene er slitne eller fordi jeg har utfordret angsten så mye at det å stå oppreist ikke føles skummelt? Jeg blir redd når dette skjer fordi jeg lurer på hvorfor det skjer - det tar ikke lang tid før hjerte begynner å slå fort igjen. Pulsen er oppe i 120-130 - har klart å få den ned i 100 ca. Er det normalt at sterk angst kan føre til dette? Hva kan jeg gjøre for at pulsen skal gå ned? For å få i gang kroppen forsøker jeg å trene litt. Startet med å gå tur men har begynt med styrke + litt løping. Er det farlig å trene når man har såpass høy puls i utgangspunktet? Jeg kommer jo vanligvis opp i 120 i puls når jeg jogger. Nå starter jeg på 120. Går dette bra?

Kvinne 24
Svar

Hei og beklager et forsinket svar.


Du er altså en 24 år gammel kvinne, som ikke har noen påvist fysisk sykdom, men du sliter med helseangst. Her har du en del spørsmål omkring dette med pulsstigning og sammenheng med psyke / angst.

Det er en svært tett forbindelse mellom tanker/følelser inkl angst, og hjertefrekvens. Angst fører til adrenalinstigning, som påvirker hjertet direkte til å slå fortere. Det typiske eksempelet på dette er hjertebank når vi et ordentlig engstelige, eller for eksempel om noen hopper frem fra bak et hjørne og skremmer deg skikkelig. Da raser hjertet med en gang, som følge av "sjokket" og den psykiske påkjenningen, uten at man har vært i fysisk aktivitet. Så dette er helt normale funksjoner i kroppen, som alle mennesker har, og det er stresshormonet adrenalin som er bindeleddet mellom psyke og kropp, og som kan gi både rask puls og ellers mange av de andre fysiske symptomene man kan få av angst. Forventninger om hjertebank og at hjernen har "feillært" at en får hjertebank i visse situasjoner er også noe som kan stimulere adrenalinproduksjonen og forårsake slik ting som du observerer og lurer på. Du har jo også selv vist klare sammenhenger den motsatte veien, dvs at du har klart å unngå rask puls når du virkelig har jobbet med angsten og prøvd å ikke fokusere på puls. Legene dine har også avklart at du er hjertefrisk, hvilket ytterligere bekrefter at dette er en psykosomatisk reaksjon, altså hvordan psyken påvirker kroppen. (her hjertet ditt)

Jeg synes du skal jobbe videre med angsten din slik du gjorde de gangene da du opplevde å reise deg uten å få rask puls, for det virker jo, har du fått bekreftet. Det samme er det med å ikke fokusere på hjertets rytme iu det hele tatt, det er kanskje noe av det viktige. Å ikke være opptatt det, fremfor alt å ikke telle puls og slikt.

Så til dette med trening. Det synes jeg så avgjort at du skal gjøre, og regelmessig. Det har en sikker angstdempende effekt, både her-og-nå, mens du gjør det og like etterpå, og det har en langtidsvirkning jo lenger og mer regelmessig du holder på med det. Og du er jo en kroppslig frisk kvinne på 24 år, så alt taler for at du virkelig bør starte med fysisk trening. Du kan godt ta deg skikkelig ut, og behøver ikke å være redd for pulsstigning i det hele tatt. Unge friske hjerter tåler godt å jobbe opp mot makspuls, om du skulle ta deg så hardt ut, og det må du gjerne. Jo hardere du trener, jo mer vil du produsere av kroppens endorfiner m.m., som har en svært gunstig virkning på psyken.

Makspulsen er genetisk bestemt, og meget individuell, men en tommerfingerregel som ofte gjelder, er formelen 220 minus alderen = makspuls. Så det er godt mulig at du har makspuls på over 190.

Jeg synes forøvrig ikke at du skal telle puls når du trener heller, og ikke bruke pulsmåler osv, for det er bare med å øke ditt unødvendige fokus på puls. 

Håper dette var greie svar og forklaringer. Ha det bra!