image: Behandling av langvarig og tung depresjon

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Behandling av langvarig og tung depresjon

Spørsmål

Hei! Hvordan behandler man egentlig en langvarig og tung depresjon? Hva skjer med hjernen hvis tung depresjon forblir ubehandlet over mange år? Merker at min evner til å fokusere og huske ting gradvis blir verre, og jeg føler at mine mentale evner er som hos en mye eldre person. Finnes det kompetanse i helsevesenet når det gjelder virkningen av langvarige psykiske lidelser og, hvor kan man henvende seg? Jeg har hatt engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse hele mitt voksne liv med høyt lidelsestrykk. Jeg har ikke hatt noen utbytte av psykiatrisk behandling eller antidepressiva og får ikke flere tilbud om behandling hos DPS. Hva kan forsøkes videre?

Mann 54
Svar

Hei.

Det jeg kan svare deg her, blir egentlig kun generell informasjon, mens det du trenger er en personlig vurdering av akkurat deg og din depresjon, av en psykolog eller psykiater, basert på grundige samtaler med deg.

Derfor er det dette jeg anbefaler deg, å få fastlegen til å henvise deg til psykolog eller psykiater.

Generelt sett så behandles depresjon, både av kortere og lengre varighet, med antidepressiva og/eller samtaleterapi, men i tillegg finnes det grundig dokumentasjon på at regelmessig fysisk trening kan ha like god effekt, faktisk. Følgelig tenker jeg at dersom du ikke har forsøkt det sistnevnte, hvilket du ikke skriver noe om, så bør du så absolutt forsøke dette. Effekten kan være svært god, og den blir bedre jo lengre man holder på. Det er også en bivirkningsfri og gratis behandling, hvilket også er en stor bonus.

Hvis man er deprimert, er ofte initiativet og "gnisten" borte eller redusert, og det kan kanskje være en høy terskel for å sette igang med regelmessig trening. Hvis det er tilfellet for din del, bør du egentlig bare overstyre dette med viljen, og gjøre det allikevel. Det nytter ihvertfall ikke å vente på at motivasjonen eller overskuddet skal komme til deg en vakker dag, så derfor er det med å bare gjøre det rent viljebestemt, den beste løsningen for å komme igang.

Trening har en antidepressiv effekt som både kommer umiddelbart, rett etter hver treningsøkt, og i tillegg over tid. Det er mange årsaker til at det er slik, blant annet virker trening (jo hardere jo bedre) på neurotransmittorer i hjernen som regulerer humør og velvære, og det gir en psykologisk god og viktig mestringsfølelse, hvilket er svært antidepressivt. Når du i tillegg forteller at du ikke har hatt nytte av medisiner og samtaleterapi så langt, så øker det viktigheten av å forsøke annen behandling, altså regelmessig fysisk aktivitet over tid.

Hva du gjør, er helt uvesentlig, så lenge du får pulsen opp og blir sliten. Hvis du ikke har noen treningspreferanser eller rutiner fra før av, er gjerne gåturer det beste og enkleste alternativ. Får du en god rutine på dette, kan du etterhvert også legge inn løping i deler av turen, og så etterhvert rene løpeturer.

At dette virker, finnes det rikelig med vitenskapelige dokumentasjon på, så forsøk det, som ren behandling. I tillegg er det svært sannsynlig at du som de fleste som starter med dette, vil bli svært glad i det og få en ekstra glede i livet.

Jeg håper rådene og informasjonen her kan være til nytte for deg, og ønsker deg lykke til.

Video: Hva er samtaleterapi?