Om de fysiske symptomene ved angst

Spørsmål

Hei . Er mann på 23 år som sliter med veldig mye angst. Hadde en episode for 3 mnd siden der jeg sto på slalåm og når jeg var ferdig med turen ned ble jeg veldig sliten og fikk ikke puste nesten. Måtte sette meg ned fordi jeg ble svimmel. Hadde skjelvinger og kald og varm fornemmelse utover kvelden. Følte ut som hjertet var i urytme også. Ringte legevakten på kvelden og fikk beskjed om å ta med ro og slappe av. Det ga seg senere på kvelden. Nå den siste måneden har jeg slitt veldig med dette og «anfallene» har skjedd hyppigere. Jeg gruer meg til mange forskjellige ting da jeg håper at jeg ikke får sånn type anfall. For meg så føles det ut som hjertet mitt stopper for så å begynne igjen. Da får jeg en veldig urolig og panikkfølelse i kroppen. Det verste er nå i det siste da jeg gruer meg til å sove. Sliter med å sovne og tenker mye. Har våknet opp de siste dagene etter 4-5 timer søvn med en veldig høy puls og og urolighet. Føles ut som jeg ikke får puste når jeg bråvåkner. Prøver å legge meg igjen og i det jeg faller i søvn, bråvåkner jeg av at jeg ikke får puste og at det kjennes ut som kroppen bare stopper opp. Dette er kjempeekkelt og det kjennes ut som hjertet stopper. Var innlagt på sykehus for 3 dager siden da jeg måtte få sjekket det. Tok blodprøver, EKG og lå 2 timer på overvåkning. Alle resultater var kjempefine. Og dem sendte meg hjem. Har ikke slått med til ro med dette. Kan bli veldig kald i hendene, svetter mye, kan bli veldig kvalm og nesten spy. Produserer til tider veldig mye skum/slim som jeg må spytte ut hele tiden. Får muskelkramper/skjelving i beina. Er det noe med hjertet mitt? Er dette faresignaler om at jeg skal få et hjertestans? Jeg er som sagt veldig redd og det verste nå er når jeg nesten sovner igjen, så våkner jeg opp med en følelse om at hjertet og kroppen stopper opp og jeg ikke får puste. Har tildels hjertebank og kan få høy puls plutselig. Våkner også opp med veldig tørr og seig munn. Føler også at kroppen min ikke orker mere.

Mann 23

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Du forteller at du har mye angst, og du har mange av de vanlige kroppslige symptomene som er så typiske for angst: Hjertebank,  uro i kroppen, følelsen av å ikke få puste, høy puls, kalde hender, kvalme, skjelvinger i beina osv. Ved angst får man høye nivåer av stresshormoner i kroppen (adrenalin m.fl.) og det er dette hormonet som gir alle disse symptomene. Man vil få det samme, om man får en injeksjon med adrenalin, så dette er rent fysiologiske virkninger av adrenalin, og det forklarer disse fysiske symptomene ved angst. Og akkurat det er det veldig viktig at du vet, for da har du en full forklaring på det du kjenner, og når du så vet hva symptomene dine skyldes, OG at det er 100% ufarlig, så blir du naturligvis mindre redd neste gang du kjenner dette. Og "mindre redd" / mindre angst, er jo selve målet ditt, å få dempet angsten. Når du får mindre angst ved å vite hva symptomene skyldes, vil du også få mindre av de fysiske symptomene på angst. Den onde sirkelen som består i at angst gir fysiske symptomer (via adrenalin), som så igjen forsterker angsten og gir deg frykt for å få angst, høyere adrenalinnivåer, mer angst osv, vil snues straks en tar bort bekymringsbiten i dette. Og det er det informasjon som gjør. 

Det en kjenner av fysiske symptomer på angst, er de samme som man også vil kjenne hvis en f.eks. får høye adrenalinnivåer ved å bli "naturlig redd", f.eks. om noen hopper frem fra bak en dør eller i en mørk bakgate og skremmer vettet av deg: Hjertet vil rase, en vil hive etter pusten, svimling, prikking i hender osv. Så de fysiske symptomene ved angst er de samme som ved reell redsel, bare at ved angst så er man ikke redd for en ytre faktor, men f.eks. for å få angst påny, eller for å oppleve de ubehagelige fysiske symptomene påny. Igjen så vil det å vite hva dette er, og at det er ufarlig, være med å dempe denne snøballeffekten.


Det å vite at en ikke har en fysisk sykdom er selvfølgelig også svært viktig, og det har du blitt undersøkt for, og fått beskjed om at du ikke har. Likevel fortsetter du å være redd for "hva det kan være", og det er fordi du kjenner det du kjenner (alle de fysiske symptomene på angst, slik du beskriver), og sannsynligvis også fordi du ikke har fått noen god forklaring på hva det er, og hvorfor det skjer, slik jeg har forklart deg her. 


Det å være redd for at det oppstår påny, er også helt typisk, og kalles forventningsangst, eller angst for angsten. Da har snøballen rullet videre i negativ retning, og du går i konstant helspenn og frykter at symptomene skal oppstå når som helst igjen. Da er det svært viktig å vite at det under ingen omstendighet ikke er farlig og ikke kan bli farlig, og at du ikke har noen fysisk sykdom, og at hjertet ditt ikke kan stoppe og slike ting du frykter. Ofte blir denne angsten for angsten et problem i seg selv, og etterhvert hovedproblemet: "Bare ikke de skjer igjen!" "Det må ikke skje igjen" osv, og det å frykte at det skjer, det å være redd for at det skjer, det er som å helle bensin på bålet: Da får du høyere adrenalinnivåer, som igjen kan utløse nye angstanfall.

Og nettopp derfor er det så viktig å ikke være redd for at du det skal skje igjen, ikke være redd for at det kan være farlig, og det er faktisk også slik at du ikke må prøve å unngå at det skjer igjen, for et er også med å fyre opp angsten, ved at du gir det fokus.

Det er en "motsatt psykologi" som vil er mest effektiv: IKKE være redd for at det skjer, IKKE prøve å unngå at det skjer. Og kommer det tilbake, så skal du ikke bli redd, men heller prøve motsatt psykologi, og "si" til angsten: "Vel vel, der er du, jeg vet jo hva dette er, det er bare adrenalin på avveie i kroppen, og et er jo ikke farlig", og gjerne dra den enda lengre: "Er dette alt du klarer å stille opp med, Angst?" "Kom igjen, du kan da klare mer enn dette, jeg er helt klar og ikke redd". Slike øvelser, dvs det å øve på å ikke være redd for angsten (nå som du vet hva det er) kan være svært effektivt, for da har du startet på å snu de onde sirklene du nå har kommet inn i.


Øv på disse tingene, for det er svært effektivt. Og om du ønsker, kan du godt bestille en time hos legen din for å snakke videre om det vi har snakket om her, siden informasjon og det å vite hva dette er, er beste behandling mot angst, siden det tar bort bekymringsbiten i det hele, og det er jo motoren i angsten.

Hvis du velger en samtale med legen din om dette, så ta gjerne med deg en utskrift av spørsmål og svar her, slik at legen kan lese hva vi har snakket om, og så kan dere snakke videre derfra.


Jeg håper at du har nytte av svaret, og ønsker deg lykke til. Ha det bra.



Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-