Klinisk ernæringsfysiolog svarer:

Hvordan bli kvitt magefett?

Ved overvekt har fettet ofte en tendens å legge seg på magen, og kan være en risiko for helsa. Dette hjelper.

HVORDAN MISTE FETT RUNDT MAGEN? Ved generell vektreduksjon vil resultatene komme. Foto: FotoDuets / Shutterstock / NTB
HVORDAN MISTE FETT RUNDT MAGEN? Ved generell vektreduksjon vil resultatene komme. Foto: FotoDuets / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvordan blir man egentlig kvitt fettet på magen? Finnes det en trygg måte å få en noe slankere midje på - for overvektige?

Ja, det er klart det gjør. Du blir kvitt magefett på samme måte som du blir kvitt annet fett på kroppen: med vektreduksjon. Ved å innta mindre energi fra mat og drikke enn du forbrenner.

Vektreduksjon tar magen først

Når du går ned i vekt vil kroppen spise særlig av magefettet. Det er det nyttig å vite om dersom du er en som typisk legger på deg rundt midjen.

La oss si at du ønsker å bli kvitt mellom fem og ti kilo fra magen – hvordan går du fram?

Jeg vil anbefale at du sikter deg inn på en vektnedgang på omkring en halv til én kilo i uka. Da holder du på i noen litt intensive måneder. Sett opp en plan for å sjekke baderomsvekta iblant, for eksempel ukentlig.

Maten er viktigere enn fysisk aktivitet

Kan man trimme vekk magefett? Vektreduksjon handler om at du får i deg mindre energi (kalorier) fra mat og drikke enn du forbrenner. Og her er det mange veier til Rom. For de fleste er nok livsstilsendring det naturlige valget. Selv om både kosthold og fysisk aktivitet er viktig, så er førstnevnte langt viktigere for selve vektnedgangen.

LES OGSÅ: 10 enkle råd for å gå ned i vekt

Medisiner for å gå ned i vekt

Det finnes også medikamenter for vektnedgang. Orlistat hindrer at fettet fra maten tas opp i tarmen og kan være kanskje nyttig for noen. Semaglutid, et medikament som gjør at du blir raskere mett, kan være svært effektivt. Men Semaglutid er nok mer aktuelt dersom du har en mer alvorlig overvekt, og sliter med tilleggssykdommer sånn som diabetes. Det samme gjelder fedmekirurgi. Altså ikke noe å tenke på dersom du bare har litt ekstra mage.

Ikke gjør dette!

Men hva med andre tiltak? Kunne du ikke bare sugd ut magefettet? Og nettet flommer jo over av tilskudd som påstår å øke forbrenninga – kunne det vært noe? Eller hva med akupunktur?

Alternative løsninger og quick-fixes virker appellerende. Allikevel: dette vil jeg fraråde deg. Fettsuging, kosttilskudd og akupunktur har liten eller ingen effekt. Det har derimot potensiale for å gjøre stor skade.

Legg til rette for at du kan opprettholde vekttapet

Et annet spørsmål er hvordan du skal unngå at magen kommer tilbake. Du vil jo helst opprettholde vekttapet ditt. Her kommer fysisk aktivitet og kroppssammensetning inn. Det er selvfølgelig bra å gå turer, løpe, sykle og den slags, men glem ikke at mer muskler også vil gjøre at du forbrenner mer energi, selv i hvile. Mer muskler er en slags buffer mot ny vektøkning. Stikkordet er styrketrening.

Kroppsfettet er ikke der for å lage kvalm

I motsetning til hva mange tror, så er fett ikke bare et energilager, det er faktisk en slags bindevev som isolerer og støtter opp forskjellige organer og anatomiske strukturer. Vi har til og med fettlagre som har som oppgave å forbrenne fett, og slik skape varme, såkalt brunt fettvev.

At for mye fett rundt midjen kan føre til diabetes og hjertesykdom er altså ikke en bevisst strategi fra fettets side! Kroppsfett er ikke der for å skape trøbbel i hverdagen til folk – det har derimot viktige roller som vi ofte glemmer.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring

Vi bryr oss om ditt personvern

Lommelegen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer