Hvor fort bør du gå ned i vekt?

Går du for fort ned i vekt, risikerer du at kroppen ikke henger med i svingene, og ikke klarer å tilpasse seg den nye situasjonen. Det blir det lett jo-jo-slanking av!

Menneskekroppen består av mange ulike organer som skal virke sammen, og ubalanser eller endringer i et organ vil påvirke andre organer eller systemer i kroppen.

Dette er viktig å ha i bakhodet hvis du vil ned i vekt! Går du for drastisk til verks, vil du kanskje nå målet ditt om å gå ned i vekt, men da er også sjansen stor for at resten av kroppen ikke henger med, slik at kroppen ikke takler den nye situasjonen. Ny vektøkning eller andre helseplager kan bli resultatet...

Kroppen tar pauserSunn vektreduksjon innebærer vanligvis at kiloene forsvinner i etapper. Dette er noe som kroppen i stor grad styrer selv. Etter et tap på noen kilo tar kroppen gjerne en pause, og du går ikke noe særlig ned i vekt selv om du fortsetter med å gjøre det samme. Ikke fortvil, la kroppen venne seg til den nye situasjonen og vær fornøyd med det tapet du har oppnådd.

Bevar muskleneGår du ned mer enn 1 kilo i uka, er det et tegn på at du taper muskelmasse i tillegg til fett.

Hvis du er veldig overvektig og ikke trener styrketrening i vektreduksjonsperioden, vil det være naturlig at du også går ned noe i muskelmasse, fordi du ikke lenger trenger så mye muskler til å bære rundt på all vekten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Allikevel bør du prøve å bevare så mye muskelmasse som du kan. Det er viktig for å holde forbrenningen like høy og for å kunne utnytte karbohydratene i kosten best mulig.

Oppretthold forbrenningenHvis du går for fort ned i vekt, vil kroppen kunne tolke det som at den befinner seg i en krisesituasjon, slik at den skrur ned forbrenningen og prøver alt den kan å ta vare på de få kaloriene du spiser.

Når du så begynner å spise normalt igjen vil kroppen kanskje ikke avblåse -krisen- før du er tilbake i den gamle vekten igjen eller en enda høyere vekt.

Gi humøret næring!Rask vektnedgang innebærer at du begrenser antall kalorier kraftig. For å få ned kaloriinntaket, er det ofte fettrike ting som fjernes fra kostholdet. Siden proteiner har en tendens til å følge matvarer som inneholder en del fett, kan resultatet bli at du får i deg for lite proteiner.

Proteiner er musklenes byggesteiner, slik at lite inntak av disse byggesteinene vil bidra til enda større tap av muskelmasse. Men kanskje like viktig er det at for lite proteiner kan bidra til å sabotere forsøket på å opprettholde vekttapet, fordi du kan få underskudd på et signalstoff i hjernen som heter serotonin.

Serotonin har betydning for humøret, og frigjøres blant annet av stimuli som røyk, alkohol, kaffe og mat, særlig søt mat. Hvis du har et lavt nivå av serotonin fordi du har slanket deg, og du får i deg noen av disse stimuliene, opplever du et midlertidig løft. Men i lengden er resultatet at du tærer på et allerede lite serotoninlager og gjør at du blir stadig mer avhengig av stimulantbruk, som f.eks. søt mat.

....med andre ord:Maksimalt månedlig vekttap som anbefales er 4-5 kilo. Noen vil tåle å gå ned 3-4 kilo i måneden uten at ubalanser oppstår, mens andre må nøye seg med mindre. Det viktige er å lytte til kroppen og ikke pine seg ned i vekt. Og husk nok proteiner!