Kan alle mine plager skyldes bivirkninger av Cipralex?

Spørsmål

Hei! Jeg har vært syk i snart 6 år. Det startet med at jeg opplevde noe som gjorde at jeg fikk mitt første panikkanfall på natta. Etter dette ble jeg mere og mere psykisk syk. Begynte i behandling og fikk kontroll på angsten. Men jeg ble også medisinert med cipralex.. Jeg ble aldri fysisk bedre Selvom jeg ble psykisk bedre! Etter lang utredning fikk jeg diagnosen ME.. Det jeg egentlig lurer på, kan Det være cipralexen som gjør meg fysisk syk? Selvom jeg har gått på den i mange år? Jeg vet jo ikke hvordan jeg er fysisk uten den.. Bruker 5 mg, er det nok til at jeg kanskje blir syk? Jeg har gode dager innimellom og fungerer normalt, men det er fryktelig sjeldent. Jeg sliter med mye muskelsmerter, øresus, hodepine, utmattelse, store søvnproblemer, svimmelhet, brennende og stikkende smerter i huden, hjernetåke, blod i utflod, konstant tett og rennende nese, kvalme, +++ jeg er så og si husbunden per nå. Blir dårligere av å gjøre noe fysisk.. En dusj er krevende nok nå...jeg er diagnostisert etter Canada kriteriene av spesialist.. Har også fryktelig mye hjertebank og høy puls.. Tror du medisinene kan ha innvirkning? Eller er det ''bare ME"? Jeg ble ihvertfall fysisk syk etter jeg ble psykisk syk.. Jente 24

Kvinne 24

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Du har en rekke kroppslige plager, og lurer på om disse kan skyldes bivirkninger av medisinen du bruker. Det kan jeg ikke gi deg noe sikkert svar på, naturligvis, men jeg kan ihvertfall si at det er teoretisk sett mulig at mye av plagene du har, kan være bivirkninger. Men samtidig behøver det ikke å være det. Slike symptomer som du har, er uspesifikke, dvs de kan ha en lang rekke årsaker og skyldes en lang rekke sykdommer, og derfor har en "ikke lov" å konkludere med at det er bivirkninger av medisin, før pasienten er ferdig utredet, slik at en kan fastslå at det ikke er noen andre fysiske årsaker eller sykdommer som ligger bak. Jeg går ut fra at du er grundig utredet av din fastlege, siden du har fått diagnosen ME, for det er også en diagnose som ikke skal stilles før man er ferdig utredet og ikke har funnet andre årsaker til plagene. Men hvis det er noen av de plagene som du lister opp her, som du ikke har nevnt for din fastlege og fått undersøkt, så skal du naturligvis gjøre det. 


Hvis en så går ut fra at du er så utredet som det går an for samtlige av dine plager, og en ikke finner noen tegn til påvisbar sykdom, så er det lov å vurdere om det kan skyldes bivirkninger. De fleste mennesker har lite bivirkninger av medisinen du bruker, spesielt i så lav dose, så jeg tror ikke det er spesielt sannsynlig, men som sagt så kan jeg ikke kategorisk utelukke det.


Den eneste måten man har for å finne ut en eller annen kroppslig plage skyldes bivirkninger, er å la være å bruke aktuelle medisin i en periode. Forsvinner plagene da, så var det ganske sannsynlig at det var bivirkninger. Og kommer de tilbake igjen når man begynner med medisinen igjen, så er det enda sikrere at det handler om bivirkninger. 

Jeg vil ikke uten videre anbefale deg å slutte med denne medisinen på egen hånd, for jeg vet ikke i hvilken grad du trenger den for å unngå å bli psykisk dårlig. Hvis du skal gjøre et slikt forsøk, så gjør det i samråd med fastlegen, som da kan sette deg opp på kontroller og se om det går greit, evt vurdere annen medisin om det viser seg nødvendig osv. 


Håper dette var nyttig informasjon for deg, og jeg ønsker deg lykke til.


Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn