Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Cordarone og lavt stoffskifte?

Spørsmål

Hei. Jeg har mange symptomer som stemmer med lavt stoffskifte: heshet til og fra, kraftløshet, søvnvansker, hode/øresus, svimmelhet, klump i halsen, svelgevansker, sandete/såre øyne, poser under øynene. Jeg har en kjent nyresvikt og har også slitt med periodisk atriflimmer. Har gått på Cordarone og ble abladert i oktober. Pga Cordaronen har jeg blitt fulgt opp med blodprøver hvor S-TSH har ligget mellom 0,9 og 1,7. Kan jeg allikevel ha lavt stoffskifte?

Kvinne 64
Svar

Nei. Du har ikke lavt stoffskifte med TSH mellom 0,9 og 1,7. Men spørsmålet ditt er høyst relevant, for det er velkjent at Cordarone kan gi stoffskiftesykdom.

Siden du ikke har lavt stoffskifte, må dine symptomer ha andre årsaker. Det er uspesifikke symptomer du har, dvs at de er ikke typiske for en-1-konkret sykdom, men kan skyldes en lang rekke årsaker. Derfor kan jeg ikke si noe konkret om hva årsakene kan være, uten muligheten til å undersøke deg. Men du har saktens mye plager, og det kan skyldes sykdom, så derfor synes jeg det er viktig at du nå oppsøker fastlegen din for å få utredet disse plagene dine.

Håper svaret er til nytte for deg, og ønsker deg lykke til.