image: Bivirkninger 3 uker etter influensavaksine?

Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Bivirkninger 3 uker etter influensavaksine?

Spørsmål

Hei, min kone er 48 år og helsearbeider og som derfor tok influensavaksinen for ca 3,5 uke siden. Uka etter fikk hun svimmelhet, hodepine og kvalme som varte ca 8-10 dager før det ble borte. Men, i går følte hun det samme igjen, og i dag enda verre med kraftig svimmelhet/kvalme, og kastet nettopp opp. Kan det være sammenheng med influensa vaksinen?

Kvinne 48
Svar

Hei.

Jeg har liten tro på at det er sammenheng mellom influensavaksinen og de plagene hun fikk uken etter. Bivirkninger etter influensavaksine kan forekomme, vanligvis i form av lette influensasymptomer som f.eks. svak feber, muskelvondt, hodepine, men det kommer da vanligvis i løpet av en dag eller to etter vaksinen, og ikke så lang tid som dette. I tillegg er ikke kvalme og oppkast noe en vanligvis ser etter influensavaksine, spesielt ikke slik som du her beskriver, hvor symptomene forsvant og så kom tilbake igjen.

Det må følgelig mest sannsynlig ha en annen årsak, og nøyaktig hva kan jeg naturligvis ikke si noe om uten å undersøke deg, men vi kan tenke i retning av en virusinfeksjon. Med pågående Covid-pandemi synes jeg det er riktig å tenke i den retning også, blant annet fordi Covidinfeksjon kan gi magesymptomer og hodepine, så ta en test snarest, for sikkerhets skyld.

Håper det var greit svar. God bedring.

Foto øverst: NTB/Shutterstock

Annonse

Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Spør vår fagperson, eller en av våre andre spesialister, og få svar innen 3 dager.

Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Få svar innen 3 dager for 299,-