Vannlating

Spørsmål

Har et par ganger i det siste hatt problemer med å late vannet, meget vondt i blæren og store problemer et par timer - satt med bena i varmt vann og til slutt fikk jeg late vannet. Begge ganger hendte dette etter at jeg tok et par glass vin til maten. Aldri opplevd noe slikt før - hva kan dette komme av?

Relevante sykdommer/medisiner: Overaktiv blære.
Bruker Detrusitol

Kvinne, 45 år

Svar

Hei!

Det at man ikke får latt vannet er en svært ubehagelig opplevelse. Det kan tenkes at det er noe som stenger for urinen, men det er vanligere hos menn med forstørret prostata. Man kan tenke på urinveissteiner eller knekkdannelse på urinrøret i spesielle stillinger, men det er en usannsynlig forklaring ut fra det du forteller.

Du bruker Detrusitol - et medikament som skal gjøre at blæren slapper av og ikke er så overaktiv at du får problemer med inkontinens. En mulig bivirkning av Detrusitol kan være stopp i vannlatingen, dog er dette sjeldent.

Om dette har noe med alkohol å gjøre tør jeg ikke svare på, men du bruker altså et medikament som potensielt kan gi deg stopp i vannlatingen. Du må ta opp med legen din om det er hensiktsmessig å bruke dette medikamentet når du opplever mulige bivirkninger.