Etterdrypp

Spørsmål

Når jeg har tisset, så drypper det gjerne av penis etter at jeg har avslutta tissinga. Det er ekkelt å merke dette etter at jeg har kneppet igjen buksa.
Om jeg tar meg god tid og sitter på toalettskåla, og gjerne rister godt før jeg reiser meg, så unngår jeg stort sett problemet.

Er det noe å gjøre? Føler vel at blæras lukkemuskel ikke fungerer slik som den har gjort tidligere. Urin og tissefrekvens er normal.

Lekkasjeplagene har jeg vel hatt i ca 4-5 måneder.

Relevante sykdommer/medisiner: Jeg bruker 20mg x1 Zestril og 20mg x1 Diural for høyt blodtrykk, 100mg x2 Arturic for urinsyre, 3mg x1 Amaryl for sukkersyke og 20mg x1 Zocor for kolestrol.

Mann, 65 år

Svar

Hei!

Det er mange som er plaget med dette, men det er vanskelig å bli kvitt problemet. Sannsynligvis så skyldes problemet at det bli liggende litt urin i urinrøret etter vannlating og at dette kommer ut igjen når du reiser deg.

Det er flere "kjerringråd" å prøve:
- du kan tørke med litt papir etter vannlatingen. Klemmer du på penis kan du avogtil "melke" ut de siste dråpene og suge dem opp i litt dopapir.
- du kan trykke på den delen av penis som er like bak pungen, trykker du her kan du klemme ut litt av de siste dråpene.
- du kan stå og tisse. Noen får lettere tømt systemet når de står.

Hvis dette er et nyoppstått eller et stort problem kan du snakke med legen din, det kan være aktuelt å undersøke at det ikke foreligger et trangt parti i urinrøret eller evt en utposning som fyller seg under vannlating. Dette kan gjøres med røntgenundersøkelse. Selve blæren kan undersøkes med kikkertteknikk (cystoskopi) hos urolog.

Det er nok en viss fare for at du bare må godta dette hvis det ikke påvises en klar årsak til etterdryppet.