Svimmelhet og medisiner

Spørsmål

Jeg har i lang tid, ca 2 år, vært veldig svimmel og kvalm.
Jeg er ikke ustø i gange og har ikke hodesmerter eller smerter andre steder, men er svimmel "innvendig"/"båtfølelse".
Har fått CT og MR av hodet, undersøkelse hos øre-nese-hals, og snakket med en nevrolog (ingen undersøkelse utover test av balanse etc). Det eneste som ga resultat var MR som viste at jeg har hatt et slag for lenge siden.
Ingen finner årsaken til svimmelheten og kvalmen, men den er så plagsom at jeg må holde sengen store deler av tiden. I det siste har dette øket på, og er svært plagsomt.
Jeg har lurt på om plagene kan skyldes bivirkninger av de medisinene jeg bruker? På Lommelegens nettside om medisiner kan jeg lese at alle disse medisinene hver for seg kan gi slike bivirkninger som svimmelhet og kvalme, og hva med medisinenes påvirkninger av hverandre? Er dette sannsynlig? Det er litt vanskelig å snakke med legen om dette, fordi jeg ikke vil virke masete, men dette begynner å bli uholdbart.

Relevante sykdommer/medisiner: Medisiner:
Nexium - for kronisk betennelse i spiserør
Atacand - for blodtrykket
Stemetil 5 mg - for svimmelhet
Albyl E - blodfortynnende
Ovesterin - tørre slimhinner
B12 injeksjon
NB! Jeg har operert bort galleblæren for mange år siden. Jeg har også hatt migrene i 50 år, men dette forsvant etter overgangsalder.

Kvinne, 80 år

Svar

Hei!

For å ta medisinene dine først Nexium og Albyl kan gi svimmelhet. Når flere slike medisiner kombineres kan selvsagt bivirkningene oppleves enda sterkere, og det er ikke usannsynlig at medisinene spiller inn som årsak til svimmelheten din. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å snakke med legen om dette, det er jo din kropp og dine medisiner, og legen er jo der for å hjelpe deg, ikke for å medisinere deg uavhengig av bivirkninger. Ta det opp med doktoren din!

Nå skal det sies at symptomene dine høres uvanlig sterke ut til å kun være medikamentbivirkninger, og det er viktig at du undersøkes for mange forskjellige årsaker til svimmelhet. Blodprøver, MR-undersøkelse, utredning hos ørenesehalslege og hos nevrolog er viktig, men det er tydelig at det ikke har kommet noe ut av dette foreløpig.

Når dere begynner å gå tom for mulige forklaringer er det viktig å forsøke også litt mer sjeldne forklaringer, og jeg tropr det er all grunn til å utrede om medisinene dine er forklaringen.

Les også om annen svimmelhet under linkene over til høyre.