Sover for mye, mye hodepine

Spørsmål

Hei!
Jeg er ei jente som i de to siste årene har slitt veldig mye med en konstant hodepine som alltid er der. Jeg har migrene noen få ganger innimellom også. Frem til jeg var 19 år har jeg aldri vært plaget med noe, men jeg hadde en kraftig bilulykke og mistet hukommelse osv og var på sykehus i 7 dager eller noe.

Nå er jo dette 2-3 år siden, og jeg sliter veldig mye med konstante smerter i nakken min og at jeg er veldig ukonsentrert hele tiden. Jeg får liksom ikke gjort noe, fordi jeg ikke klarer konsentrere meg.. Jeg studerer medisin i utlandet og det å aldri være konsentrert til å gjøre arbeid begynner å bli veldig irriterende siden jeg bare egentlig vil bli ferdig.

Jeg er stuptrøtt hele tiden og har ikke vanskelig med å sove 13-14 timer om natten. Jeg har vekkerklokke på 06/07 og legger meg som regel 22/23 men jeg klarer ikke å stå opp før 9-10 tiden samme hvor hardt jeg prøver eller hvor tidlig jeg legger meg.. Legger jeg meg 20 sover jeg fremdeles til 09 uten å våkne innimellom. Jeg har tatt masse blodprøver hos lege og ingenting viser seg å være galt. Jeg har det siste året også slitt med å ha urinveisinfeksjon og ørebetennelse sånn hver 3-4 måned. Jeg har også en del verk i underlivet...

Jeg har kuttet ut koffein og sukker og alt, så det kan det heller ikke være... Jeg trenger virkelig hjelp nå, for medisinstudiet henger i en tynn tråd og jeg vil virkelig klare det, men det føles som kroppen bare ikke har sjans...

Svar

Hei!,
Takk for ditt brev. Det er viktig å gå til fysioterapeut. Han/hun vil kunne hjelpe deg å jobbe med muskler i nakken, skuldre og hodet området. Denne behandlingen over tid kan redusere spenningshodepine, spenninger, og gi mindre smerter. Det kan hjelpe med Sarotex i en liten dose over 3-4 mnd. også for å redusere hodepine. Men dette må vurderes nøye og følges av en nevrolog eller en fastlege. Jeg ville forsøkt unngå det så langt det lar seg gjøre. Hvis det er snakk om kronisk migrene kan man prøve med Atacand. Du bør prøve sove nok, men ikke mer enn 7-8 timer, øke trening, og dedikere mer tid til rutine. Jeg tror dette vil bedre søvnen din eller at du vil klare å stå opp tidligere. Unngå for mye smertestillende ellers. Tretthett kan bli bedre ved økt trening. Du må også spise riktig. Er det tegn til depresjon bør du også snakke med en psykolog. Lykke til!