Har du spørsmål til legen?

Doctor photo

Har du spørsmål til legen?

Skriv anonymt til en av våre spesialister og få svar innen én eller tre dager. Send spørsmål nå!

Jeg blir varm "i toppen"

Spørsmål

Hei, Jeg er en kvinne på som jevnlig får migrene noen timer etter løpeturene mine. Imigran eller naproxen er det som hjelper, helst i kombinasjon. Jeg har hatt det slik tidligere, i en periode da jeg trente en del og kom i bedre form. Problemet forsvant i en periode i -årene da jeg følte meg generelt i bedre form. I denne perioden forsvant magen, jeg hadde mer energi enn jeg kan huske å ha hatt siden tenårene, jeg sluttet å få kalde tær og fingre, fingrene var mye mindre "oppblåste" enn de pleier å være osv. Det var nok minst delvis fordi jeg hadde trent meg opp og levde sunt, men jeg mener bestemt at jeg har trent og spist like sunt i andre perioder uten samme resultat. Denne perioden korrelerer også med at det hadde gått noe tid etter at jeg sluttet på p-pillene jeg gikk på i 12 år. Jeg vet at hodepine etter trening gjerne kommer av dehydrering, og i den sammenheng er det interessant at jeg ikke drakk noe mere vann før og etter trening i perioden uten plager, og at jeg nok heller svettet mer, ettersom kroppen "ble flinkere" til å kjøle seg ned. Etter hvert som jeg kom i bedre form kunne jeg dessuten løpe lenger, fortsatt da uten hodepine selv om jeg helt tydelig svettet mer totalt sett. Løpeturene mine kan avhengig av formnivå være mellom 5 og 11 km, 30-90 min eller rundt der. Det føles som om det er en sammenheng med hvor varm jeg blir "i toppen". Jeg vet også at mineralvann er en typisk kur for hodepine fra dehydrering, men da er det kanskje verdt å nevne at spesielt Farris av en eller annen grunn er en nær sikker utløser av hodepine eller migrene hos meg. Det trenger ikke være snakk om særlig mer enn et glass, og effekten er nær umiddelbar. Jeg vet ikke om det hjelper deg å vite at jeg aldri har vært direkte overvektig, BMI har stort sett variert i øvre halvdel av normalområdet de siste 15 årene.

Kvinne 42
Svar

 Hei, 

Takk for ditt brev. Det er veldig plagsomt med migrene og det er viktig å smertelindre alle anfall så raskt som mulig. Dette vil igjen hindre tilbakefall. Migrene kan ha ulike utløsende faktorer, i ditt tilfelle etter løpetur. Det er bra å kombinere Imigran sammen med Naproxen, og jeg pleier å supplere med kvalmestillende eller Afipran. Det er riktig at hodepine etter trening gjerne kommer av uttørring, med ved migrene trenger ikke det alltid å være tilfelle, dessverre. Trykkøkning til hodet kan også være en utløsende faktorer og ved bruk av Candesaratn som forebyggende medisin kan dette forebygge migrenetilbakefall. Hvis du bruker betablokker så vil det hemme løpingen ettersom det nedsetter fysisk prestasjonsevne, men ikke Candesartan. Så kan høres ut at det er der det er sammenheng med hvor varm du blir "i toppen". Jeg ville satset heller på kildevann.Jeg håper at disse råd vil hjelpe deg og lykke til!