Nummenhet i begge føtter

Spørsmål

Hadde i 2015 en alvorlig blodforgifting etter en operasjon. Det resulterte i et 3 mnd sykehusopphold. Har siden vært nummen i begge føttene Er det en følge av denne forgiftingen ?? Bildet viser reaksjonen etter langvarig antibiotikabehandling mvh mann på 77 år

Mann 77

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Nummenhet i føtter betyr nerveskade av noe slag. Det heter nevropati, og det er ikke en-1-sykdom, men et samlebegrep for alle typer skade i det perifere nervesystem, som blant annet kan gi nedsatt følsomhet, nummehet m.v. Slik nevropati kan ha svært mange forskjellige årsaker, og for å finne ut hva årsaken til din nevropati er, må du utredes hos fastlegen og evt nevrolog for dette. Du spør om du har fått din nummenhet som resultat av blodforgiftningen. Det kan jeg ikke utelukke, men samtidig vil det være veldig feil å konkludere med dette, siden det finnes så mange andre mulige årsaker, som ikke må oversees. Det er fordi mange av årsakene til nevropati er ting som kan behandles. Eksempler er for eksempel diabetes og B12-mangel.

Mange tilfeller av nevropati har ingen påvisbar årsak, så det er også en mulighet.

Jeg synes definitivt at du skal oppsøke din lege for å få dette utredet, spesielt fordi det kan skyldes bakenforliggende sykdom som kan og skal behandles. 

Håper svaret var til nytte. Lykke til og ha det bra.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn