Leamus, rykninger, redd for ALS og annen alvorlig sykdom

Spørsmål

Hei! Har siste året vært plaget med en hånd som fikk lammelser om natten. Dette opplevdes ikke som at den "sovnet", men rett og slett ikke virket. Det kom og gikk. De siste tre ukene har jeg imidlertid blitt mye mer bekymret, da jeg har fått andre symptomer i venstre side. Jeg kjenner meg "svak"(usikker om det er psykisk) , og har leamus i både arm og fot, fra tid til annen. I tillegg til dette har jeg små "rykk", som ligner på de man har under innsovning, bare svakere. Disse kommer flere ganger i timen. Dog også kun venstre side av kroppen, slik både svakheten og leamusen er. Hva kan dette være? Blir så enormt engstelig for alvorlige sykdommer som f.eks ALS....Bruker Lamictal for epilepsi.

Mann 29

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei.


Det at man våkner med en hånd som "ikke virker" etter man har sovet en stund, og så kommer førligheten relativt raskt tilbake, skyldes oftest det at man har ligget lenge i en stilling, med albuen ned mot madrassen. For i albuen er det et spor i beinet hvor det ligger en nerve som fører ut til hånden. Og når den nerven ligger under press en del timer, for eksempel ved at man sover lenge i samme stilling, får man slike midlertidige følelser av at hånden ikke virker. Det er helt paralellt til "beinet sover"-følelsen, som man kan få etter å ha sittet lenge med beina i kors, noe som også gir mekanisk press mot en overfladisk nerve på utsiden av leggen. Dette høres for meg ut som mest sannsynlige forklaringen på akkurat det.


Så til det du har kjent fra venstre side de siste tre ukene. Det har bare vært fra venstre side.  Du har tidvis leamus i både arm og fot. Det skyldes svært sjeldent sykdom, og er i seg selv absolutt ikke slik f.eks. ALS begynner vanligvis. De fleste av oss opplever leamus nå og da. De små rykkene du opplever av og til, ville jeg heller ikke lagt vekk på, uten at du har andre tegn på sykdom. Vi kan kanskje heller ikke se helt bort fra at det kan være bivirkninger av Lamictal, eller at det er din epilepsi som ligger like under overflaten og ikke bryter helt ut pga medisinen, men gir slike symptomer. Derfor synes jeg at du skal sjekke dine blodnivåer av denne medisinen, for å se om du kanskje har for lave verdier, noe som kanskje kan gi slike små mulige gjennombruddssymptomer, uten at det blir noe fullt epilepsianfall. Samtidig kan du jo ta opp med legen din det du her beskriver her, og høre om legen er enig i mine vurderinger, eller om der er grunn til videre undersøkelser. Men å tenke på alvorlige sykdommer og ALS er ikke noe jeg ville ha gjort her og nå, om jeg var deg. Men få sjekket de tingene jeg har nevnt ovenfor.

Håper det var et greit svar og greie råd. Ha det bra.

Vent litt. Fikk du ikke svar på det du lurte på?

Send inn ditt spørsmål nå, og få svar fra en lege på mail innen 3 dager fra kr. 259,-.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Skriv inn spørsmålet her:
0/2000 tegn