Hjernedrypp

Spørsmål

For 3 timer siden plutselig uvel, snakket snøvlete, ble skjev (nedover)i venstre munnvik. Kvalm. Ikke nummen, ingen synsforstyrrelser, ikke vondt i hodet. Kunne gå, ingen lammelser ellers i kroppen. Hudfarve gulhvit. Kvalmen har nå avtatt, og hudfarve friskere. Snakker ikke fullt så snøvlet, munn fremdeles skjev v. side. Er dette hjernedrypp? Bør han foreta seg noe? Er for tiden i Danmark, ikke kjent med lege her.

Relevante sykdommer/medisiner: Diabetes, Hjertesvikt,antatt infarkt, hjerteflimmer. Mulig søvn apne. (Skal utredes)
Norvasc 10mg, Tenomin 10mg, Diural 40mg,Aldactone 25mg, Zocor 20mg, Amaryl 3mg, Glucophage 500mg, Albyl E 75mg. (Albyl E er ikke tatt jevnlig, da han føler denne har virket ugunstig på maven.)

Mann, 64 år

Svar

Hei !

Dette er nesten 100% sikkert et "drypp" evt et hjerneslag.
Et hjernedrypp betyr at en del av hjernen midlertid har nedsatt blodforsyning, og den delen av kroppen som styres av denne delen av hjernen, får da lammelser.
Ved et "drypp" skal symptomene forsvinne i løpet av 24 timer.
Får man lammelser eller annet (snøvlete tale f.eks. ) som varer lenger eller blir permanente, snakker man om et hjerneslag, hvor en del av hjernen blir varig skadet.

Da dette skjedde for få timer siden, vet vi ennå ikke om symptomene vil forsvinne helt eller ikke, altså om det er et drypp eller et slag.
Derfor må dere nå i kveld oppsøke lege / sykehus.
Det er en helt adekvat grunn for evt å kjøre direkte til et sykehus selv, om ikke dere får tak i en lege.

Selv om han ikke har så bra av Albyl E for magen, så bør han definitivt ta en her og nå.
Han bør bl.a. få målt blodtrykket, målt blodsukkeret, og sannsynligvis bør han observeres i sykehus til i morgen, for å se hvordan tilstanden utvikles.

Lykke til og god bedring !