Epilepsi

Spørsmål

HEI
Mitt spørsmål gjelder min mann som er Tyrkisk statsborger, som ungdomm fikk han diagnosen ungdomms eplepsi, noe han kom til å vokse av seg.
Jeg har kjent min mann i over 15 år nå, de første 10 årene når vi bodde i Tyrkia hadde han bare ett anfall.
Nå har vi flyttet til Norge, har bodd her i ca. 4 år, først bodde vi i en mørk leilighet med kun 2 vinduer, vi hadde i tillegg rullgardiner på soverommet. Når vi bodde der kjøpte vi en pc.
I fjor flyttet vi til et hus vor det er lyst å fint, vi fikk ikke sette opp rullgardiner og de gardinene vi har på soverommet er gjennomsiktige, altså vi vokner av sola å ikke når vi er uthvilt.
Min mann har hatt ca. 5 eplepsi lignende anfall etter at vi flyttet hit,3 av gangene har han sittet foran pc. i lengre tid før han fikk anfall, vi har vært veldig sikre på at pc var problemet så han har kuttet ned bruken av den til ca. 30 min. pr. dag
Det 4 anfallet fikk han etter en tur han og vennen hans hadde til Stavanger, hvor de kjørte opp å deltokk på en båt messe der også kjørte nedover igjen, ved Porsgrunn fikk han et nytt anfall, vennen ble veldig redd mye fordi min mann hadde klaget på smerter i bryste tidligere på dagen, så han ringte etter sykebil.
På sykehuset i Telemark tokk de mange prøver og eeg, men de fant ingen tingen, men han mistet sertifikatet.
Senere har han ved Tønsberg sentralsykehus tatt ny eeg og mr, men fotsatt finner de ingen tingen, han har også hatt noe utredning av hjerte, blant annet en r-test fant ikke noe der heller.
Legene mener at han fikk anfallet fordi han var så sliten og at de møtende billysene utløste anfallet. Han har ikke fått noe medesiner, men moren hans sender en type som heter epdantoin, som den Tyrkiske legen skrev ut til han for over 20 år siden, han tar disse av å til.
I går etter at jeg hadde lagt meg hørte jeg han fikk et nytt anfall, da lå han kun på sofaen å så på tv.
Anfallet varer ikke lenge, men han mister hukomelsen i ca. 30 min
å han gir fra seg merkelige lyder.
Dette bekymrer meg veldig, har nesten ikke sovet i natt.
Han skal til ny eeg snart får å prøve å få sertifikatet tilbake.
Tenker at kansje vi burde dra til Tyrkia å få full utredning der, flinke leger også der,da legger han vel også alle kort på bordet, trenger ikke være redd for sertifikatet der.
Vi var så sikre på at det var pc., men kan det rett å slett være gardine på soverommet som gjør at han ikke får nokk søvn?
Han har en hard fysisk jobb på Gilde slakterier.
Kan du gi meg noe forklaring eller råd på dette?

Mann, 37 år

Svar

Hei.

Epilepsi er for mange en livslang sykdom, men en sykdom som de aller fleste helt greit lærer seg å leve med. Du peker i brevet ditt på mange viktige faktorer som kan utløse anfall for din mann. For å kunne unngå anfall i størst mulig grad, og for å leve enda bedre med sin sykdom, er det viktig at han er klar over disse.

For det første har du helt rett i at for lite søvn ofte kan føre til anfall. Det er viktig å leve mest mulig regelmessig, og å sørge for å få nok søvn. Dersom lyset er plagsomt om morgenen bør dere skaffe tyngre og mørkere gardiner dersom dere ikke får lov til å sette opp rullgardiner.

For det andre er det også vel kjent at lengre tids TV, video, PC eller dataspill hos noen kan utløse anfall. Det er lurt av dere å begrense dette.

Lange bilturer i mørket, med stadig møtende lys, og av og til flimring fra lys langs veikanten, kombinert med å være sliten etter turen, kan også meget vel utløse anfall.

Har han fortalt legene i Norge alt om sin sykdom at han hadde det som ungdom og at han har hatt 5 anfall de siste årene? dersom han ikke har fortalt dette, burde han gjøre det på neste kontroll, fordi det er svært sannsynlig at han da vil bli gitt medisiner. De fleste som bruker medisin for epilepsi blir helt, eller nesten helt kvitt sine anfall dersom de også passer på å leve regelmessig. Jeg kjenner ikke det tyrkiske medisinnavnet epdantoin, men det er mulig at dette er det samme som fenytoin (Eller Epinat, som handelsnavnet er på norsk). Denne medisinen er svært vanlig å bruke over hele verden mot epilepsi, også i Norge. Felles for alle epilepsimedisiner er at de MÅ brukes HVER DAG i fast dose. For de aller fleste av dem er det nødvendig å måle medisininnholdet i blodet for å sikre at dosen er riktig. Å ta medisinen "av og til" er helt virkningsløst, og vil ikke hjelpe for å hindre nye anfall.

Reglene for førerkort sier at man må være helt anfallsfri i et år før man får det tilbake etter et anfall. Hvis man har vært uten anfall i et år, og er under behandling, vil han få lov til å kjøre bil igjen som vanlig. Det vil ikke hjelpe å reise til Tyrkia for å få førerkortet tilbake. Disse reglene er laget for å beskytte både den som har epilepsi, og de andre som er i trafikken. Hva hvis hans neste anfall skjer mens han kjører bil, og han kjører av veien og blir drept, eller han skulle kjøre på et barn eller en annen bil fordi han får anfall? Dersom en ulykke skjer og han har kjørt til tross for at han visste han ikke burde, vil ikke forsikringene gjelde, og han risikerer å måtte betale alle skader selv.

Jeg håper dette var svar på dine spørsmål. Og som sagt vær åpen om alle ting når det gjelder sykdommen ovenfor legene som behandler ham, jeg er sikker på at han med god oppfølging, og forsiktighet med faktorer som utløser anfall, vil kunne leve helt normalt til tross for sykdommen.

Lykke til!