Dystoni ved parkinson

Spørsmål

Hei jeg har Parkinson å har hadd det 10 år nu,ådet har jo godt sånn høvelig bra har jo kunne gått turer sykklet osv....men nu har jeg fått noe som heter Dystoni å det er ikke noe kjekt....finnes det noe behandling å spesielle medisiner som kan lette litt på hodet,det henger litt ned mot venstre side....er veldig plagsomt.Har hørt at Butox innsprøyting kann hjælpe???Medisiner jeg bruker pr nå er: Requip Depot 16mg/sinemet karbidopa 25mg/100mg Madopar Solubile Benserazid+Levodopa...Eldepryl 10 mg og Sinemet Depot Mite 25mg/100mg.

Mann 63

Kommersiell tjeneste fra Lommelegen:

Har du spørsmål om din egen helse?

Spør en spesialist i dag og få svar allerede i morgen

Svar

Hei! Det er flere årsaker til dystoni. Som ledd ved parkinson kalles det sekundær dystoni. Behandling med botuliniumtoksin (botox) kan være veldig effektivt og bør vurderes. Din fastlege kan henvise deg til nevrolog for kartlegging av dystonien og om botox kan være aktuelt i ditt tilfelle. Det finnes også et medikament, akineton, men det brukes primært ved medisinutløst dystoni

Har du spørsmål om Allmennmedisin?

Spør en av våre spesialister og få svar innen 1 – 3 virkedager.

  • Få skriftlig legesvar på mail
  • 100 % anonymitet
  • 30 leger fra 10 ulike fagfelt
Still et spørsmål
Brynjulf Barexstein ALLMENNLEGE
Pris fra 259,-