Smerter i overarm etter styrketrening

Spørsmål

Jeg trener hjemme ca 4-6 dager i uken ( ca 30 minutter) i begynnelsen av april gjorde jeg en trening med vekter (3kghver) stod litt bøyd fremover med knerne litt bøyd og tok armene rett ut, ca 15-20 ganger. Jeg kjente dette var litt hardt for meg ( jeg er 47 år og 53 kg, og 168 cm) noen dager etterpå hadde jeg vondt i armene, men tenkte det var p.g.a treningen. Men så bare noen dager etter treningen oppdaget jeg en ømhet under armen, og en øm kul på størrelse med en ert. Den var der i underkant av to uker. Men smerten i overarmen er der fortsatt. Jeg har trent og brukt armen, men ikke brukt vekter. Smertene går litt av og på, og jeg har vondt i armen når jeg våkner om morgenen. Smerten er ikke uuholdelig, men ubehagelig. Hva bør jeg gjøre, og trenger jeg å oppsøke lege?

Svar

Hei og takk for ditt spørsmål ! 

Slik jeg oppfatter deg, har du vedvarende smerter i overarmen (ca 6 uker) etter trening med vekter med noe større belastning enn det du vanligvis pleier. 

Øvelsen du beskriver vil aktivere flere muskler. Førs og fremst i skulder -og overarm som deltoid (deltamuskelen) og muskelmansjetten som stabiliserer skulderleddet (rotatormansjetten). Biceps vil kunne belastes i varierende grad, i tillegg til muskler inn mot ribbensbuen. 

Det høres ut som du nokså typisk har fått symptom på en overbelastning. Da blir påkjenningene på en eller flere av strukturene for store, og de svarer med betennelse (dette må ikke misforstås med betennelsesreaksjon som følge av infeksjon som forårsakes av bakterier eller virus). Betennelsesreaksjon i dette tilfellet er egentlig kroppens naturlig svar på tilheling som følge av mikroskader på f.eks. sener og muskler. Problemet er at prosessen kan bli vedvarende og langvarig og dermed gi smerter og funksjonsnedsettelse. 

Det mest sannsynlig i ditt tilfellet, er at du har fått en betennelsesreaksjon i en eller flere av senene som utgjør rotatormansjetten og slimposen (bursaen) som ligger i umiddelbar nærhet. Dette er svært vanlig og forekommer typisk etter aktivitet i skulderhøyde. Tilstanden er ufarlig, men vil kunne bli langvarig og tilbakevennende. Det er imidlertid god prognose ved målrettet styrketrening og tøying. 

Min anbefaling til deg er derfor å avstå fra vanlig styrketreningn inntil videre, men bevege og bruke armen som normalt. Du bør så enten 1) finne styrke og tøyeøvelser på nett (søk på subacromial pain syndrome exercises) eller 2) oppsøke din fastlege som kan henvise deg til fysioterapeut for veiledning. 

Velger du alternativ 1 kan du forsøke dette min. 3-4 g/uke i 6 uker. Du skal ikke trene med store smerter, men noe ubehag/ømhet er greit og må påregnes. Hvis du ikke merker noen bedring ila av periode, bør du oppsøke legen din. 

Når det gjelder kulen som du beskrev som en ert som forsvant etter 2 uker, er jeg usikker på hva det representerer. Er den borte, er det ingen grunn til bekymring eller å følge opp det videre. Er den fortsatt tilstede, bør du få den undersøkt hos fastlegen din. 

Lykke til !