Oppstart av trening ved overvekt

Spørsmål

Hei:) Jeg er ei jente på 31 år som har slitt med overvekt i noen år. (Nå 98 kg, er 167 cm høy) Har født tre barn og har hatt ganske skranten helse siden mitt første svangerskap, mye problemer med vondt bekken og rygg. Har forandret mye ifht kosthold siste måneden og vil gjerne begynne å trene litt. Har ikke trent siden ungdomsårene, kun i korte perioder. Merker jo at pulsen stiger fort når jeg gjør relativt hverdagslige ting, men er fysisk sterk og veldig utholden. (Selvom bekken/rygg plager meg mye i hverdagen) Hvordan bør jeg få frem? Kjenner jeg blir litt engstelig for å trene, fordi det kjennes ut som om hjertet og kroppen min får sjokk når jeg gjør relativt enkle ting. (Trapper/motbakker ol) Er rett og slett redd det kan være farlig. Har du noen råd?

Kvinne 31
Svar

Hei og takk for spørsmål! 

Først og fremst veldig gledelig at du ønsker å begynne å trene , og, trening er ikke farlig!

Kroppen er veldig tilpassningsdyktig, og ved langvarig inaktivitet,  vil hjerte/lunge, muskulatur og ledd "skrike i hengslene" når man igjen opptar aktivitet , og man blir støl i etterkant. Heldigvis vil dette bli bedre og bedre med hver treningsøkt i takt med at du responderer fysiologisk på treningen. 

Jeg vil anebfale å gå tur, sykling (ute/spinning) eller svømming. Kombiner gjerne. Du bør ha en intensitet hvor du kjenner at du svetter og har puls, men det er ikke nødvendig med blodsmak eller stort ubehag.  Klarer du minimum 150 min / uke er det fint, f.eks. 30 min daglig 5 dager i uken. 

Det er mye viktigere at du bygger et bærekraftig treningsmønster som varer over tid, enn at du gjør veldig mye i starten for så å gå lei. Juster etter hvor lystbetont det er fra gang til gang, i starten avslutt gjerne 5-10 min før du må, slik at du beholder motivasjonen til neste gang. Orker du ikke å gå/sykle bakker i starten, da går du flatt. Etterhvert som formen blir bedre kan du øke varighet, lengde og intensitet. 

Jeg vil si at det viktigste for deg er å komme i gang med trening som påvirker kondisjonen/utholdenheten som nevnt over. Men iom at du har hatt en del problemer med rygg og bekken, kan styrketrening, spesielt basistrening av mage/rygg/bekken, være av god verdi dersom du har lyst til å trene litt styrke i tillegg. 

Trening sammen med andre, musikk/podcast o.l. er også gode råd til å gjøre treningen mer givende på tunge dager ! 

God trening !