Magebesvær i forbindelse med løping

Spørsmål

Hei! Skal løpe en halvmaraton nå i helgen, og sliter ofte med løpemage. Er redd at dette skal ødelegge løpet mitt, og da særlig om jeg ikke har vært på do før løpet. Er det innafor å ta en immodium, eller har du noen andre råd til meg? Jeg prøver å spise lett mat og mat som magen er vant med før leg løper, men ikke alltid det hjelper.

Kvinne 37
Svar

Hei og takk for ditt spørsmål!

Besvær med magen i forbindelse med løping og anstrengelse er noe mange sliter med. Generelt vil jeg si at man skal være litt forsiktig med å eksperimentere med nye ting i forbindelse med konkurranse. Det beste er å prøve ut nye rutiner på trening. Dersom du har en rutine som du vet fungerer ok, hold deg heller til denne i helga og jobb med detaljene i ro og mak senere. 

Jeg kan likevel gi deg noen generelle tips: Siste måltid 2-3 timer før konkurranse. Lett,  ikke tungt å kaloririkt med høyt fettinnhold. Noen har problemer med fiber tett inn mot konkurranse (f.eks. grovt brød, frukt) og velger produkter med høyere glykemisk indeks (pasta, ris, sukkerholdig), mens andre profiterer på motsatt. Energibarer og gel kan være problematiske. Liten porsjon havregrøt og smoothie 3 t før konkurransestart kan være nyttig å forsøke. Forsøk å få gått på do før konkurransen. Det er greit å prøve Imodium. Ikke glem å drikk underveis. Personlig syns jeg man ikke skal være redd for å ha litt sultfølelse inn mot start. Lagrene bør være fylt dagene i forveien. 

Lykke til !