Kramper i magemusklene

Spørsmål

Hei. Jeg er en 32 år (77 kg, 169 cm) gammel kvinne som fikk mitt første barn for 3 år siden. Fødsel endte i infeksjon i livmoren og akutt keisersnitt. Alt var fint med barnet. Etter fødsel fikk jeg påvist lavt stoffskifte og er nå medisindert godt ifølge blodprøver (175 mikrogramx2 og 125 microgram x5 per uke). Jeg har før fødsel trent jevling styrke og løping. Mitt problem er at etter fødsel får jeg alltid kramper i magemusklene når jeg prøver å trene de med for eksempel sit-ups. Det er samme typer krampe som man kan få i for eksempel leggen. Det eneste som hjelper er at jeg strekker meg ut og venter på at det skal gi seg. Det har jeg aldri opplevd før jeg fikk barn. Det har også hendt at jeg har fått disse muskelkrampene andre ganger, som når jeg har sittet fremoverlent lenge, eller en gang jeg dunket hodet hardt i noe over meg. Akkurat som mellomgulvet presses opp. Dette har ført til at jeg ikke tør trene magemuskelene i frykt for kramper. Jeg tror ikke det har med at jeg er dehydrert eller har lite salter. Vi planlegger barn nummer to, men dette bekymrer meg. Jeg har hørt med fastlegen min og en gynekolog men de vet ikke hvorfor dette skjer. Gynekologen mente det ikke hadde noe med keisersnittet. Kan det ha noe med stoffskiftet, eller har du noen ide om hva dette kan komme av og hvordan jeg kan unngå dette i fremtiden?

Kvinne 32
Svar

Hei og takk for utfordrende og spennende spørsmål. 

Du er altså en ung kvinne som opplever treningsinduserte kramper i magemusklene vel 3 år etter fødsel. 

Etter fødsel fikk du lavt stoffskifte, men dette er godt regulert og skal ikke forklare problemene dine. 

Svangerskap er belastende for magemusklene ved at de strekkes og svekkes, men de fleste forandringer er reversible. Jeg har ikke spesialkompetanse på gynekologi og fødselsmedisin, så noen nærmere årsakssammenheng i forhold til dette tør jeg ikke spekulere i. 

Jeg vil imidlertid angripe problemet ditt på samme måte som en idrettsutøver som opplever belastningsinduserte kramper. 

Noen sikker uniform årsak til hvorfor man får kramper og hvorfor noen opplever det oftere enn andre, har man ikke. Faktorer det ofte blir pekt på er dehydrering, saltubalanse, uttalt anstrengelse/utmattelse og høye temperaturer. Erfaringsmessig er det grunn til å tro at en eller flere av disse er bidragsytende. 

Veldig typisk er at idrettsutøvere opplever kramper på starten av sesongen, feks. i det første skirennet, sykkelløpet, fotballkampen. Sannsynligvis er ikke de aktuelle musklene "sterke" nok til å tåle den store belastningen de blir utsatt for (altså de blir utmattet), mens senere i sesongen, når man har konkurrert mer, er de mer motstandsdyktige pga opptrening/"opplæring".

Jeg tror dette kan være nøkkelen til ditt problem. Magemusklene må trenes til å tåle belastningen ved sit-ups.  Jeg ville ha begynt systematisk trening av basismuskulatur i mage, bekken og rygg med såpass lav intensitet og varighet at du ikke opplever kramper. Lette øvelser i starten, kanskje klarer du ikke mer enn bare å ligge på ryggen og stramme magemusklene uten å gjøre noen sit-up-bevegelse. Når en lett øvelse fungerer gjentatte ganger, øker du innsatsen. Kramper er ikke farlig (men selvfølgelig ubehagelig), så du må ikke slutte å trene selv om du opplever dette igjen/tilbakefall. 

Det er vanskelig å gi god instruksjon i øvelser her. Det går an å søke på youtube eller be om at legen henviser deg til en fysioterapeut eller lignende som kan instruere deg. 

Dehydering og saltubalanse er neppe et problem i ditt tilfelle. Du kan forsøke Magnesiumtilskudd, 600 mg / dag, i 3-4 uker for å se om det har noen effekt, men jeg kan ikke garantere noe. 

Lykke til !