SYKLE TIL JOBBEN: Gir mange fordeler. Bildet er fra åpningen av Sykle til jobben-aksjonen i 2017 med Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utenfor Stortinget Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
SYKLE TIL JOBBEN: Gir mange fordeler. Bildet er fra åpningen av Sykle til jobben-aksjonen i 2017 med Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen utenfor Stortinget Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

10 fordeler med å sykle

Å sykle gjør underverker for både helsa, miljøet og samfunnsøkonomien.

- Det er alltid noe spesielt med den første vårturen på sykkel. Når piggdekkene er byttet ut med vanlige dekk, vårrengjøringen unnagjort og hele familien triller rolig av gårde i brennende vårsol og småskarp luft. Det er herlig! sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Morgan Andersson.

LES OGSÅ: Sykdommene du kan forebygge ved trening

Her ser du flere grunner til å finne frem sykkelen:

LURER DU PÅ NOE?

Spør en av våre leger.
Christian Amdahl

Christian Amdahl

TRENING OG IDRETTSKADER

Send inn spørsmål

1. Opplevelsen

Enten du liker en rolig sykkeltur i skogen, er treningsnarkoman eller bruker sykkelen for å komme deg til jobb, så gir det en god opplevelse.

- Gjennom tur, trening, konkurranse, hverdagstransport og ferie har sykling skapt opplevelse av mestring og frihet for generasjoner av mennesker over hele verden. Sånn har det vært i 200 år, sier Andersson og legger til: - Samfunnet har forandret seg enormt mens sykkelen er relativt lik.

2. Gir stor samfunnsøkonomisk gevinst

Vi nordmenn sitter for mye. Ifølge den Europeiske tidsbruksundersøkelsen HETUS er Norge den nest mest stillesittende nasjonen i Europa, og to av tre voksne nordmenn oppfyller ikke Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet

- Stillesittingen koster samfunnet enorme beløp hvert år. Samtidig har Helsedirektoratet beregnet at den samfunnsøkonomiske helsegevinsten av å sykle er så høy som 26,38 kr per syklede kilometer, mens OECD har beregnet at helsegevinsten er over 20 ganger høyere enn kostnadene knyttet til trafikkulykker og eksponering for luftforurensning, forklarer Andersson.

MORGAN ANDERSSON er generalsekretær i Syklistenes Landsforening Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
MORGAN ANDERSSON er generalsekretær i Syklistenes Landsforening Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien Vis mer

3. Effektivt, pålitelig og forutsigbart

Er du lei av å vente på bussen som ikke kommer, eller toget som har blitt innstilt? Sykkel er utvilsomt et godt fremkomstmiddel, hvis du ikke skal så altfor langt av gårde.

- Syklister blir ikke forsinket av kø, av tog som ikke går eller t-baner som ikke kommer. Du vet at du rekker frem i tide til det viktige møtet, sier generalsekretæren.

I mange byområder er gjennomsnittshastigheten for sykling omtrent den samme som for bilkjøring, forklarer han, men fordelen er at syklisten ikke trenger å lete etter parkering og at man ofte kan sykle helt til døra.

- Med elsykkelens fremmarsj er «smertegrensen» for den gjennomsnittlige sykkelpendler mer enn doblet fra omtrent 7 km til 15-20 km. En sykkelreise tar omtrent den samme tiden uansett tid på døgnet eller årstid.

LES OGSÅ: Når er det for kaldt å trene ute?

4. Reduserer lokal luftforurensning

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er luftforurensning en av vår tids største helseutfordringer globalt. Dårlig luftkvalitet er en utfordring også i norske byer, spesielt på vinterstid i perioder med klart, kaldt vær uten vind. Ifølge folkehelseinstituttet dør 185 personer hvert år for tidlig i Oslo på grunn av svevestøv, og vegtrafikk og vedfyring er de største utslippskilder.

- Å bytte ut kortere bilturer med sykling i byområdene vil redusere lokale utslipp, påpeker Andersson.

5. Gir tilgang til naturen og menneskene

På sykkelen er du i direkte kontakt med omgivelsene, naturen og menneskene rundt - med alt det innebærer av lukter, lyder, synsinntrykk, sosial omgang og opplevelser.

- Når vi sykler observerer og kommuniserer vi med omverdenen på en ganske annen måte enn fra innsiden av en bil, sier Andersson og oppfordrer oss til å ta en liten omvei gjennom en grønn lunge, en park eller en skogssti. -Det er stressfri mentalhygiene i hverdagen!

6. Virker sosioøkonomisk utjevnende

Dette har ikke vært et stort tema i Norge, men er det flere steder i utlandet. Sykkel er et rimelig og effektiv transportmiddel som kan brukes av unge som gamle, fattige som rike, og som derfor bidrar til økt mobilitet og økt deltakelse for brede lag av befolkningen, forteller Andersson.

7. Skaper mer attraktive, sunnere og tryggere byer for alle

Verden og Norge urbaniseres i høy hastighet. For første gang i historien bor nå over halvparten av verdens befolkning i byer, mens over 80 prosent av Norges befolkning bor i byer og tettsteder.

- Vi ser at byene fortettes og areal er et knapphetsgode. Veier og parkering krever store arealer, mens sykkel er svært arealeffektivt. På en 4 meter bred vei er det plass til syv ganger mer sykler enn biler, sier Andersson.

Han mener vi nå må bli flinkere til å utvikle byene på menneskenes premisser, ved å skape trivelige, levende bymiljøer og trygge oppvekstmiljøer.

- Sykkeltilrettelegging skaper få barrierer i byen, støyer ikke, forurenser ikke og gir økt handel. Og hvem søker seg egentlig til en by fordi det er så mye biltrafikk der? spør han og legger til: - Ved å prioritere myke trafikanter øker mobiliteten og aksjonsradius for alle grupper, også barn og eldre. Det igjen vil gi økt frihet og bedre livskvalitet.

8. Gir de beste ferieminnene

Kanskje har du vært på sykkelferie før, eller du tenker at nå er det på tide? Sykkelturer kan tilpasses alle aldre og alle formkurver. Ingen sykkeltur er for kort og (nesten) ingen er for lang. Og her er det, ifølge Morgan Andersson, mange spennende muligheter.

- Noen velger å sykle Norge på langs, mens andre foretrekker sykkelturer i nærområdet. Sykkelturen du syklet i strålende sol i fjor, blir helt annerledes om du gjentar turen i øsende regn i år. Hvilken tur som blir den beste, er vanskelig å spå. Folk du møter, mat du spiser, utsikt, dyreliv og kulturelle opplevelser blir forskjellig hver gang, selv om traséen er den samme, sier han.

For det er mange måter å dra på sykkelferie på. Noen velger å reise helt på egen hånd med telt og primus. Andre velger å betale for å få måltider servert og en oppredd seng å legge seg i etter dagens sykkeløkt.

- Det som er sikkert er at du husker sykkelferiene mye bedre enn alle andre ferier fordi du var aktivt til stede hver eneste meter av turen!

FASTLEGE OLE PETTER HJELLE mener vi får en rekke helsegevinster ved å sykle. Foto: Privat.
FASTLEGE OLE PETTER HJELLE mener vi får en rekke helsegevinster ved å sykle. Foto: Privat. Vis mer

9. Bra for helsen

- Det er veldig mange helsegevinster ved å sykle, sier Ole Petter Hjelle som er fastlege ved Åsgårdstrand legekontor og førstelektor ved Høyskolen Kristiania og Høgskolen i Sørøst-Norge. - Sykling og annen aktivitet som gjør at vi får opp pulsen gjør oss i bedre form så vi orker mer i hverdagen, forklarer han. Dessuten er det bra for vektregulering og forebygger en rekke sykdommer som hjerteinfarkt, hjerneslag, diabetes, demens, depresjon og et titalls forskjellige kreftformer.

- En fordel med sykling, sammenliknet med mange andre typer fysisk aktivitet, er at aktiviteten er skånsom for muskler, ledd og skjelett. For dem som har slitasjeskader i hofter og knær, er sykling en langt bedre aktivitet enn for eksempel løping og gåturer.

Ifølge legen er det ingen nedre grense for hvor mye og hvor ofte vi må sykle for å få en helsegevinst. Litt er alltid bedre enn ingenting. Likevel kan vi si at jo oftere og lengre vi sykler, jo større helsegevinst vil vi få.

- Klarer man å sykle 150 minutter i uken, fordelt på tre-fem økter, vil man få med seg så å si alle helsegevinstene ved fysisk aktivitet. Syklingen bør ha moderat intensitet, det vil si at man skal bli litt sliten og andpusten. Jeg pleier å si at du bør trene såpass hardt at du ikke klarer å holde en lengre, uanstrengt samtale med en treningspartner. Bruker du pulsklokke og kjenner makspulsen din, så bør du ligge på 75-85 % av makspuls.

10. Styrker psyken

Det er ikke bare kroppen som får det godt når vi er i bevegelse. Tankene våre blir også lysere og lettere.

- Hjernen er sannsynligvis det organet som påvirkes mest av fysisk aktivitet. Vi kan gå så langt som å si at hjernen vår trenger fysisk aktivitet for å fungere optimalt, sier Hjelle.

Regelmessig fysisk aktivitet bedrer oppmerksomhet, hukommelse, kreativitet, læring og stressmestring. I tillegg er fysisk aktivitet en effektiv måte for å både forebygge og behandle angst, depresjon og demens, forklarer han og slår fast: -De psykiske helsegevinstene ved sykling og andre former for fysisk aktivitet er undervurdert!