Knesmerter uten strukturell skade etter fall

Spørsmål

Hei. Falt og skadet kneet 17 mars. Kom meg raskt på røntgen som sa det var ingen skjelettskader. Etterhvert kom jeg meg til mr som sier følgende: Lett signaløkning i fremre korsbånd, men ingen holdepunkter for ruptur. Subcutant hematom like proksimalt for tuberositas tibia. Jeg har da sittet i ro stort sett to mnd uten hjelp fra noen og legen sier jeg må ta tiden til hjelp. Blir jeg bra igjen av dette? Funn virker bagatellmessig men smertene er til tider ved økt belastning ganske vonde(altså gå og stå). Hva i allverden skal jeg gjøre?

Svar

Hei og takk for spørsmål !

Etter fall 17. mars er det altså ikke holdepunkter på hverken konvensjonell røntgen eller MR for strukturell skade som behøver en særskilt oppfølging/behandling for tilheling. 

Problemstilingen din illustrerer 2 svært viktige poenger: 1) "bagatallmessige" slagskader, vridninger, strekk osv kan gi uttalte og langvarige plager 2) enhver skade har behov for rehabilitering i større eller mindre grad - å sitte i ro og vente på bedre tider faller ikke lengre inn under moderne medisin. Dessverre er det en del behandlere som nøyer seg med å utelukke "alvorligere" skade og anser da jobben som gjort. 

Kroppen har en solid evne til å tilpasse seg nye situasjoner og dette går spesielt fort straks man begynner å avlaste/ikke bevege en kroppsdel. Tenk på hva bare 4 uker i gips kan gjøre med muskelfylde og leddstivhet. 

Etter 2 mnd i ro må du rett og slett lære kneet opp til å tålerere bevegelse igjen og hele beinet til å tåle belastningen fra kroppen. Det er derfor uhyre viktig at du så fort som mulig kommer i gang med bevegelsestrening og belastning. Intense smerter skal unngås, men du vil ikke kunne trene opp dette uten en del ubehag underveis. Prognosen er god og du vil bli bra på sikt, men en røff tommelfingerregel er at det tar ca dobbelt så lang tid å trene opp som tida du har vært i ro (altså 2 mnd i ro - 4 mnd opptrening). 

Jeg vil anbefale deg gange på mykt underlag, sykling og svømming. Knebevegelighet og enkle styrkeøvelser på framside/bakside lår og sete med gradvis økende belastning er også til hjelp. Fastlegen din kan hjelpe deg med henvisning til fysioterapeut om ønskelig. Man finner også mange fine illustrasjoner på nett og videor på Youtube. 


Lykke til !